Public service kan knuse vækstdrømme

MediaWatch

Internationale tv-aktører har stigende appetit på indtjeningsmulighederne i Danmark, men DR og TV 2 kan til enhver tid give dem alvorlige vanskeligheder. "TCM, CNN, Discovery Channel, National Geographic, MTV og alle de andre kan komme under alvorlig pres på seerandele og på kanalplads i distributionen, i samme øjeblik DR eller TV 2 vælger at lancere nye kanaler i de respektive programnicher," siger Stig Hjarvard, professor i medievidenskab, Københavns Universitet, til MediaWatch. Dén mulighed er i høj grad til stede, ikke mindst med TV 2s erklærede offensive strategi. Der er lovet en ny kanal hvert efterår. "Vi har en stribe kanalprojekter på tegnebrættet, og det er svært at forestille sig, at netop TV 2 ikke også arbejder med f.eks. en dokumentar- og/eller nyhedskanal," siger TV2s informationschef Kaj Højvang, til MediaWatch. Indtil videre er det Discovery Channel, der med en vis succes har skabt sig en position i Danmark. Tv-kanalen har fordansket programfladen. Målet har været at blive opfattet både international og nærværende for seerne. "Strategien er at række ud til de danske seere. Seneste initiativ har været en kampagne, hvor seerne har skrevet til os og fortalt om det program, de gerne så produceret på Discovery," siger Vice President og Country Manager Nordic Jan Andreassen, Discovery. I dag er alle programmer på Discovery tekstet på dansk, og der er dansk on-air tilstedeværelse, lige som trailerspots for kommende attraktioner er speaket på dansk. Programindholdet er derimod primært amerikansk og britisk, og det bliver der ikke lavet om på. "Der ligger ingen fordel for Discovery i at fordanske programindholdet. Nærmest tværtimod," siger Jan Andreassen. "Vor styrke er netop de store ressourcetunge internationale produktioner, som ikke kan efterlignes på det danske marked." Stig Hjarvard tror, at Discovery’s nuværende greb om dokumentar hurtigt kan smuldre. "Jeg tror, at det største problem for Discovery vil være, hvis en af de danske public service kanaler vil satse på en fakta og dokumentarkanal; så kan det blive meget svært at trænge igennem. Her vil det i givet fald være hensigtsmæssigt at forsøge et joint venture, snarere end at konkurrere direkte," siger Stig Hjarvard. I kernemålgruppen mænd 25-39 år ligger Discovery i årets første ni måneder med en share på 2,3 procent. Det er en vækst på 10 procent i forhold til samme periode 2004.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også