Stor forvirring om TV Danmarks sendenet

MediaWatch

Den pludselige interesse for TV Danmarks sendefrekvenser ligner en stor misforståelse, et drilleri eller en nøje kalkuleret satsning. MTG/TV3 truer med at lægge sag an i EU, hvis ikke TV Danmarks 18 lokale sendefrekvenser udbydes på auktion, når sendetilladelserne udløber. MTG finder det ifølge Jyllands-Posten urimeligt, at de jordbaserede sendere, der udgør TV Danmark-networket, kvit og frit kan forlænges frem til den analoge slukkedato i 2009. "Der er tale om drilleri for drilleriets skyld, og det finder vi meget beklageligt og i grunden ikke særligt seriøst. Derfor regner vi heller ikke med, at kravene vil få nogen betydning i den virkelige verden, og finder det naturligt at de nuværende frekvenser, som planlagt, forlænges indtil det analoge signal slukkes i 2009," siger informationschef Lars Kaspersen, TV Danmark, til MediaWatch. Frekvenserne ligger hos lokale sendetidsindehavere, og sendetilladelserne udløber mellem 2007-2009. Den vigtigste sender, UHF kanal 60 i Storkøbenhavn, udløber først i 2008, oplyste Mediesekretariatet for nylig til MediaWatch. Allerede året efter er det politisk besluttet at afskaffe analogt tv. Af samme årsag undrer økonomidirektør Anders Kronborg, TV 2, sig også over debatten, men han siger til Jyllands-Posten, at hvis der bliver mulighed for at byde på frekvenssættet, er man i princippet interesseret. MTG og TV 2 kan eventuelt foretage en kalkuleret satsning på, at analogt tv lever videre; satse på at de analoge signaler slet ikke slukkes i 2009, og at nedlæggelsen af analog tv måske helt droppes, fordi branchen og politikere ikke er klar. Det scenario er ikke helt grebet ud af den blå luft, tror medieprofessor Anker Brink Lund, CBS International Center for Business and Politics. "Den udmeldte slukke-dato i 2009 er helt urealistisk. Jeg tror, datoen udskydes nogle gange, som vi har set med tidligere offentlige bygningsprojekter. Derefter vil man lede efter alternative muligheder, f.eks. satellit og kabel løsninger," lyder Anker Brink Lunds prognose overfor MediaWatch.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også