Kommunal valgkamp bliver professionel

MediaWatch

Den kommunale valgkamp i de større byer føres i stigende grad som ved Folketingsvalg - med spindoktorer og designerpolitik. En analyse lavet for ugebrevet A4 viser, at kandidaterne i de fire største byer er langt mere professionelt forberedte end tidligere. Rasmus Jønsson, ekstern lektor ved RUC, som har gennemført undersøgelsen, siger, at debatten har lidt under den mere professionelle valgkamp i København, Århus, Odense og Aalborg. Kandidaterne, der satser på at vinde stemmer ved vælgermøder, har ifølge Jønsson ikke en chance. Der skal skrappere midler til. Blandt de metoder, som bruges i valgkampen, er radiospots og sms-kampagner. Kampagnechef for overborgmesterkandidater Ritt Bjerregaard (S), Louise Høst, bekræfter tendensen. Hun siger, at valgkampen nu på mange måder minder om valg til Folketinget. Hun vurderer også, at medierne i stigende grad dækker opløbet på samme måde.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også