Kommunal valgkamp bliver professionel
Den kommunale valgkamp i de større byer føres i stigende grad som ved Folketingsvalg - med spindoktorer og designerpolitik. En analyse lavet for ugebrevet A4 viser, at kandidaterne i de fire største byer er langt mere professionelt forberedte end tidligere. Rasmus Jønsson, ekstern lektor ved RUC, som har gennemført undersøgelsen, siger, at debatten har lidt under den mere professionelle valgkamp i København, Århus, Odense og Aalborg. Kandidaterne, der satser på at vinde stemmer ved vælgermøder, har ifølge Jønsson ikke en chance. Der skal skrappere midler til. Blandt de metoder, som bruges i valgkampen, er radiospots og sms-kampagner. Kampagnechef for overborgmesterkandidater Ritt Bjerregaard (S), Louise Høst, bekræfter tendensen. Hun siger, at valgkampen nu på mange måder minder om valg til Folketinget. Hun vurderer også, at medierne i stigende grad dækker opløbet på samme måde.