Dagbladet Dagen bør relanceres

MediaWatch

De store bladhuse befinder sig i en situation, hvor en international dansk kvalitetsavis som Dagen burde være del af produktporteføljen, foreslår analytiker. "Dagen var en fremragende avis. Forskellige omstædigheder gjorde, at projektet kuldsejlede. Blandt andet var det stærkt underfinansieret fra starten," siger direktør Peter Ottesen, MediaBroker, der har et godt kendskab til det forliste Dagen-projekt, til MediaWatch. Han konstaterer, at Dagen var en avis af høj redaktionel kvalitet med et internationalt tilsnit; et specialiseret produkt til en lille gruppe læsere, der maksimum udgør ca. fem procent af befolkningen. Ser man tilbage på forløbet, konkluderer Mediabrokers direktør, at en avis som Dagen ville have været en perfekt nicheudgivelse for et af de store bladhuse. "Mediemarkedet er i dag præget af nicheudgivelser. Specielt avishusene har behov for at tænke i nicheprodukter, både på papir, online og andre platforme for at forsvare deres position på markedet. Dagen var et udtryk for denne tendens og vil have passet godt ind hos f.eks. Politiken eller Berlingske", siger Peter Ottesen. "Jeg er enig i, at Dagen havde mange kvaliteter, men markedet for den var ikke tilstrækkeligt stort til, at den kunne overleve. Det er min vurdering, at det stadig er tilfældet. Derfor har vi ikke en Dagen-lignende udgivelse i støbeskeen," siger koncerndirektør Lars Munch, JP/Politiken, til MediaWatch. Ifølge Peter Ottesen er det en stor strategisk fejl, når avishusene har været passive i de seneste 10 år. De burde have udviklet sig som tv-stationerne har gjort. Tv-selskaberne har haft syv knobskydninger siden 1995, inklusive den kommende TV 2 Film. Ikke mindst TV 2 har styr på en strategi, der favner bredt, med en mainstream tv-kanal, en stribe relativ smalle nichekanaler og flere på vej. De store avishuse har ikke leveret mange reelle nyskabelser, mener Peter Ottesen, der dog anerkender, at Berlingske Officinet har lanceret Urban. Det skete imidlertid først, da man var tvunget frem på banen af MetroXpress' entré.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også