Discovery Channel må forvente modstand

MediaWatch

Discovery Channel har haft medvind de seneste år. Den kommende tid bliver sværere, for alle internationale tv-selskaber har kig på Norden. Discovery har udviklet sig i Danmark. Den danske organisation er udvidet af flere omgange fra 9 til 26 ansatte. Kanalen har oparbejdet en penetration i Danmark på 54 procent og en kommerciel seerandel på 3,5 procent i målgruppen, mænd i aldersklassen 25-39 år. Mediabureauet Carat Danmark har for nylig analyseret nærmere på Discovery's situation. "Discovery har opnået en udmærket position i den smalle mandemålgruppe. Kanalens nationale share ligger dog stabilt på kun 1,0-1,1 procent, så Discovery's generelle position i markedet er ikke specielt stærk," siger tv-direktør hos Carat, Mikael Ostenfeld til MediaWatch. Discovery tiltrækker både reklame- og abonnementsindtægter. Vice President og Country Manager Nordic Jan Andreasen oplyser, at fordelingen mellem abonnement og reklame er 75-25 i 2005. Carat estimerer, at Discoverys samlede danske omsætning fra abonnement og reklame udgør 60-70 millioner kroner årligt. "Vi har ramt en god balance mellem abonnement og reklameindtægter. Programprofilen sætter os i stand til at tiltrække budgetter fra en række kampagner henvendt til voksne mænd, som f.eks. finansielle ydelser og biler," siger Jan Andreassen. Carats Mikael Ostenfeld vurderer, at fremtiden byder på betydelig sværere konkurrence for Discovery. "Alle de andre vil nu gøre det samme, som Discovery har gjort godt. Derudover skal man nok regne med mere konkurrence fra DR og TV 2," siger han. Både MTV, National Geographic Channel, CNN og TCM fra Turner Broadcasting, E-Channel og Disney overvejer, hvorledes man kan produktudvikle og tiltrække flere indtægter fra de nordiske seere. Jan Andreassen anerkender, at mere konkurrence er på vej, og at de nationale broadcastere er de farligste konkurrenter. Han mener dog, at de internationale aktører alle er nichekanaler med hver sin definerede målgruppe, så i praksis er konkurrencen beskeden. Den analyse køber Mikael Ostenfeld dog ikke uden videre. "Discovery kan være mere sårbar, end man tror. Det kan jo diskuteres, om Discovery er en niche-kanal, for den henvender sig til en stor niche - mænd," siger han.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Foto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også