DI: Nye muligheder for oplevelsesindustrien

MediaWatch

Dansk Industri mener, succes i fremtidens kommercielle medielandskab handler om evnen til at gøre indhold tilgængeligt. Mediebranchen har løbende overvejet, hvad næste "killer-applikation" bliver, uden at finde svaret. Der tales om, at skræddersyet indhold til niche-grupper, vil være den næste store mediebølge, hvor fiskeri-kanaler, gaming-kanaler, poker-kanaler, uddannelses-kanaler mv. dukker op. Dansk Industri tror, at fremtidens medielandskab handler om, at medierne må indrette sig efter, hvor folk er, hvornår de er der, og hvorfor de er der, snarere end én killer-applikation. "Vi forventer, at fremtidens medielandskab handler om at gøre indholdstjenester tilgængelig på alle tænkelige platforme, uanset folks køn og alder. Og at det handler om at gøre tilgangen til servicen uafhængig af tid, sted og platform," siger direktør Paul Scheuer, DI, til MediaWatch. "Dermed bliver tilgængelighed en slags "killer-applikation," siger han. DI-direktøren hæfter sig ved, at en række større flyselskaber har introduceret tv, hvor hver passager kan vælge sin helt egen kanal i luften. DSB påtænker at tilbyde deres passagerer tv og internet. Mobiltelefoner vil ligeledes give adgang til tv-kanaler. Og senest har grundlæggerne af Skype introduceret et nyt projekt som handler om, at koble tv og internet sammen. I 2007 vil branchen se begyndelsen til, at der for alvor vendes op og ned på folks muligheder for bruge medierne. Det betyder nye arbejdsbetingelser og muligheder. "Når tv finder vej til især internettet, vil vi opleve nye forretningsmæssige udfordringer, bl.a. set i lyset af, at nettet er kendt for at tilbyde services gratis. Derfor skal der tænkes i helt andre forretningsmæssige baner - og her vil der naturligt opstå en ny industri med deraf afledte arbejdspladser," siger Paul Scheuer. En særlig udfordring er rettighedsproblematikken, fordi et tv-program nu ikke kun sendes inden for de nationale "landegrænser" - men i virkeligheden bliver tilgængelig verden over. Derfor vil nationale regulatorer, som f.eks. IT & Telestyrelsen, stå overfor helt nye regulatoriske udfordringer. "Her har DI og ITEK en stor interesse i at sikre, at det sker på markedsvilkår med fokus på at fremme forretningsmulighederne for oplevelsesindustrien," lover Paul Scheuer. I takt med at medietilbudet skal være tilgængeligt på alle platforme, stilles der også helt nye tekniske krav til "interoperabilitet". Sagt med andre ord - det skal virke på alle platforme og skærme. Har man et 42 tommer fladskærms-tv, en 17 tommer pc-skærm eller en mobiltelefon, kræver det vidt forskellige komprimeringsteknologier at se tv på disse platforme. Derfor vil brancher som kan løse disse tekniske udfordringer gå en gunstig fremtid i møde, og DI tror, at der især vil blive skabt IT-arbejdspladser inden for den del af værdikæden.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

MediaWatch udkommer med ét dagligt nyhedsbrev i ugerne 27-31. | Photo: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix

Sådan udkommer MediaWatch i sommerferien

Læs også