En del af Watch Medier

MediaWatchtorsdag5. oktober 2023

  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Søg
  • Log ind
MediaWatchtorsdag5. oktober 2023
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
Meninger

Rapport udfordrer mediemarkedets vanetænkning

Google og Facebook banker de danske medier på annoncemarkedet, men presser også andre dele værdikæden, viser ny rapport, der lægger op til mere samarbejde - også med mediebureauer, skriver Finn Graversen, tidl. chef for Bureaubiz.
Foto: /ritzau/AP/Marcio Jose Sanchez
Foto: /ritzau/AP/Marcio Jose Sanchez
AF FINN GRAVERSEN, GRAVERSEN.KOM

DEBATINDLÆG | Slots- og Kulturstyrelsen har fået Mandag Morgen, CBS og Aalborg Universitet til at lave en rapport over internationale aktørers indflydelse på den danske medieverden.

Det er der kommet en meget lidt overraskende konklusion ud af – nemlig at giganter som Google og Facebook grundlæggende kører den danske medieverden over og løber med størstedelen af det digitale annoncemarked.

Man kan så håbe, at det, at en offentlig styrelse bruger ressourcer på at sige, hvad andre har sagt tidligere, kan medføre de nødvendige forandringer.

Om Finn Graversen

  • Selvstændig journalist, Graversen.kom
  • Stifter af og forhenværende ejer og chefredaktør for Bureaubiz
  • Tidl. journalist og redaktionschef på Markedsføring og journalist på Børsen
Det gælder f.eks. Konkurrencestyrelsen, som fortsat fastholder en gammeldags opfattelse af markedet, og derfor i starten af i år afviste JP/Politikens Hus' køb af Børsen. Eller som fornylig anmeldte to små distributions-selskaber til politiet for at have delt kunder mellem sig. Det ene selskab har 5 medarbejdere – det andet 1. Sæt dem så over for Google og Facebook. Man skulle tro, Konkurrencestyrelsen havde større og vigtigere ting at bruge deres ressourcer på.

Ejer indholdet

En af de store problemstillinger er den store fokus på data, hvor rapporten konstaterer, at de danske medier slet ikke kan være med i konkurrencen med Google og Facebook. De er oppe mod tusindvis af medarbejdere i Silicon Valley, der udvikler værktøjer til det globale marked, og det er svært at være oppe mod.

De danske mediers styrke er, at de ejer meget af det indhold, som danske brugere efterspørger.

Men hvis danske mediehuse, der i denne sammenhæng må karakteriseres som små, skal konkurrere med giganterne om teknologisk udvikling, så har de ikke en chance, og derfor er det ikke mere konkurrence, der er brug for – snarere mere samarbejde. Ikke bare mellem medierne, men også mellem annoncører, bureauer og medier.

Heller ikke dette kan dog karakteriseres som en ny betragtning.

Ville vinde mere

GroupM er Danmarks største bureaugruppe, og for tre år siden slog direktøren for GroupM digital, Paw Saxgreen, i en artikel på Bureaubiz netop til lyd for at samarbejde mere. Han sagde:

"Danske medier står stadig for det meste content og har adgang til mange attraktive målgrupper. Men de er for fokuserede på at sælge eksponeringer og på at se mediabureauerne som modspillere. Det giver de store internationale aktører en fordel."

"Jeg tror, at alle ville vinde mere, hvis vi i stedet arbejdede mere sammen om at levere nogle attraktive løsninger til annoncørerne. På den måde kan vi måske bedre dæmme op for at sende en del af budgetterne til Californien."

Finn Graversen er stifter af og forhenværende ejer og chefredaktør for Bureaubiz. I dag er han selvstændig journalist i Graversen.kom | Foto: Lars Krogsgaard
Finn Graversen er stifter af og forhenværende ejer og chefredaktør for Bureaubiz. I dag er han selvstændig journalist i Graversen.kom | Foto: Lars Krogsgaard
 

Men er det ikke bare sådan, at i en liberal økonomi løber dem der er bedst med omsætningen, og dem der ikke kan klare sig falder? Er det overhovedet noget, vi skal søge at modvirke?

Problemet er, at pengene forsvinder ud af landet, når det er Google og Facebook, der løber med omsætningen. Nogen få tal kan illustrere dette.

Google henter formentlig omkring 3 mia. kr. ud af det danske annoncemarked. I det danske datterselskab, Google Denmark, der beskæftiger knap 80 er omsætningen dog kun 200 mio. kr., fordi faktureringen for annoncesalget sker til Irland. Til sammenligning har JP/Politikens Hus en omsætning på ca. 2,9 mia. kr. og omkring 2400 medarbejdere, TV 2 en omsætning på 2,7 mia. kr.

Den samfundsmæssige betydning er oplagt.

Samtidig lægger vi vægt på at have danske medier, og derfor bruges der et stort antal skattekroner på at støtte dem.

Hvis de penge, annoncører i Danmark bruger på at henvende sig til danske forbrugere, ender i udlandet, så bliver behovet for støttekroner blot endnu større.

Skub til vanetænkning

Det er blevet meget moderne at tale om disruption og om den trussel, som danske virksomheder står over for, når teknologien forandrer deres marked. Uanset hvad man mener om ordet, så er der dog ingen tvivl om, at den digitale udvikling i mange tilfælde udfordrer vanetænkning. Således også her.

Konkurrencestyrelsen fastholder en gammeldags opfattelse af markedet. Den burde snarere hilse en fusion mellem JP/Politikens Hus og Børsen velkommen, fordi en større og stærkere virksomhed bedre vil kunne klare konkurrencen fra de internationale giganter.

Men mediehusenes ledelser trænger også til at gøre op med vanetænkningen.

Selvfølgelig skal de konkurrere om indhold, men måske de skulle finde meget mere sammen om den teknologiske udvikling.

Velfungerende danske medier er faktisk vigtige for demokratiet, og derfor har det national betydning at dæmme op for Googles og Facebooks indflydelse.

Del artikel

Relaterede artikler:

  • Foto: /ritzau/AP/Virginia Mayo/

    EU-rapport ser skattemilliarder fra Google og Facebook tabt

  • Foto: Flemming Leitorp

    Danske Medier og DJ efterlyser handling mod globalt indtog

    For abonnenter

  • Foto: Mandag Morgen

    "Vi er på vej ind i en platformskrig helt ude af de danske mediers kontrol"

    For abonnenter

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Mads Brandstrup, adm. direktør for Danske Medier, bakker ikke op om de store dagbladskoncerners klage over ny mediestøtteordning. | Foto: Danske Medier
Politik

Danske Medier lægger afstand til kritikere af ny mediestøtte

Sommerens medieaftale skal gennemføres hurtigst muligt, mener Danske Medier, som understreger, at foreningen ikke bakker op om bekymringshenvendelse til EU-Kommissionen om ny fordeling af mediestøtte.
  • Splittelse i Danske Medier: JP/Politiken og Berlingske Media modsætter sig omlægning af mediestøtte
  • JP/Pol-topchef kalder økonomisk gaveregn over "særligt udvalgte" for trist

For abonnenter



Over halvdelen af befolkningen siger, at de er bekymrede for at få begrænset deres viden eller blive afgrænset for andre holdninger end deres egen | Photo: Yalonda M. James/AP/Ritzau Scanpix
Aviser

Forsker: Medier skal komme bekymring for personalisering i møde

For abonnenter



SVT skal spare 200 mio. svenske kr. Dette er et arkivbillede med værten på det populære norsk-svenske talkshow "Sakvlan", der blev filmet og produceret af SVT i flere sæsoner. | Foto: Jacob Ehrbahn
TV

Svensk DR-pendant skal spare tre-cifret millionbeløb

For abonnenter


Sammen med Berlingske Media, dagbladet Børsen og foreningen Nye Medier står JP/Politikens Hus bag henvendelsen til EU-Kommissionen. | Photo: Thomas Borberg
Fokus

Splittelse i Danske Medier: JP/Politiken og Berlingske Media modsætter sig omlægning af mediestøtte

For abonnenter


Marina Ovsjannikova fik i første omgang en bøde for sin tv-protest i marts sidste år. | Foto: Alexander Nemenov/AFP/Ritzau Scanpix
Politik

Russisk tv-journalist fik otte år for protest mod krig


Spotify vil stille lydbøger til rådighed i seks lande herunder USA og Storbritannien. | Photo: Christian Hartmann/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

Spotify træder ind på lydbogsmarked i seks lande

For abonnenter


  • North Media, der ejer Danmarks største distributør af lokale ugeaviser, FK Distribution, udvider sin ledelse med en direktør for digital drift og udvikling. | Photo: Dalhoff Casper/Ritzau Scanpix

    North Media udvider direktion med direktør for digital drift og udvikling

    Selskabet bag FK Distribution får Martin Frandsen Tobberup som ny direktør for digital drift og udvikling.

  • Orchestra-direktør John Herup har præsenteret ledelsen af sit nye Aarhus-hold. | Photo: PR/Orchestra

    Orchestra snupper Envision-direktør til at stå i spidsen for ny Aarhus-afdeling

    Bureauet Orchestra håber, at ny afdeling i Aarhus kan give vækst ved at øge kendskabet til bureauet i Vestdanmark.

  • Steffen Hjaltelin, der her ses i 2009, gør comeback i bureau-branchen med en bestyrelsespost i Soundvenue, hvor han skal rådgive bureauet Soundvenue Studio om den daglige drift. | Photo: Valdemar Jørgensen/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix

    Soundvenue får bureau-veteran ind i bestyrelsen

    Steffen Hjaltelin skal udover bestyrelsespost også fungere som rådgiver i den daglige drift af Soundvenue Studio.

  • Elon Musk har siden købet af det sociale medie Twitter skiftet navnet til X. Det navn skal mediet nu slås for at få lov at bruge ved en domstol i Florida. | Foto: Leah Millis/Reuters/Ritzau Scanpix

    Elon Musks X sagsøgt af marketingbureau for navnetyveri

    Et marketingsbureau ved navn X Social Media har sagsøgt X Corp., der tidligere var kendt som Twitter, for at overtræde deres rettigheder til brandnavnet X.

  • Fra en række lokale mediehuse heriblandt Bornholms Tidendes Kristoffer Gravgaard, lyder det nu, at de med det nye beregningsgrundlag vil eller potentielt vil ramme et andet gældende loft for mediestøtten; at tilskuddet maksimalt kan udgøre 35 pct. af de redaktionelle omkostninger. | Foto: Jacob Jepsen / Bornholms Tidende

    Lokalmedier frygter at banke hovedet mod loft i ny mediestøttelov

    Med videreførelse af et procentloft, for hvor stor en del af de redaktionelle omkostninger medierne kan få støtte for, får de mindre medier ikke den støtte, politikerne stillede i udsigt, lyder det.

    For abonnenter


  • Netflix planlægger ifølge Wall Street Journal at hæve priserne som følge af Hollywood-skuespillernes strejke. | Foto: Mario Tama/AFP/Ritzau Scanpix

    Netflix planlægger at hæve priserne i kølvandet af skuespillernes strejke

    Skuespillerstrejke kommer ifølge Wall Street Journal til at medføre prisstigninger på streamingtjenesten Netflix.

Læs også

Sammen med Berlingske Media, dagbladet Børsen og foreningen Nye Medier står JP/Politikens Hus bag henvendelsen til EU-Kommissionen. | Photo: Thomas Borberg
Fokus

Splittelse i Danske Medier: JP/Politiken og Berlingske Media modsætter sig omlægning af mediestøtte

Sammen med dagbladet Børsen og foreningen Nye Medier har Berlingske Media og JP/Politikens Hus rettet henvendelse til EU-Kommissionen for at få ændret den nye mediestøtteordning.

For abonnenter



Maria Hellebergs "Kvinderne fra Thy" skal filmatiseres til en tv-serie i et samarbejde mellem Mastiff og Carol Film. | Photo: Jacob Ehrbahn/Politiken/Ritzau Scanpix
TV

Mastiff indgår aftale med Carol Film om filmatisering af bestseller

”Kvinderne fra Thy” skal i et samarbejde mellem Mastiff og Carol Film blive til en tv-serie.


North Media, der ejer Danmarks største distributør af lokale ugeaviser, FK Distribution, udvider sin ledelse med en direktør for digital drift og udvikling. | Photo: Dalhoff Casper/Ritzau Scanpix
Aviser

North Media udvider direktion med direktør for digital drift og udvikling

Selskabet bag FK Distribution får Martin Frandsen Tobberup som ny direktør for digital drift og udvikling.

Orchestra-direktør John Herup har præsenteret ledelsen af sit nye Aarhus-hold. | Photo: PR/Orchestra
Digital

Orchestra snupper Envision-direktør til at stå i spidsen for ny Aarhus-afdeling

Bureauet Orchestra håber, at ny afdeling i Aarhus kan give vækst ved at øge kendskabet til bureauet i Vestdanmark.


Spotify vil stille lydbøger til rådighed i seks lande herunder USA og Storbritannien. | Photo: Christian Hartmann/Reuters/Ritzau Scanpix
Digital

Spotify træder ind på lydbogsmarked i seks lande

Næste træk i Spotify-strategi om at rumme al lyd-indhold, som brugerne efterspørger, bliver at gøre lydbøger tilgængelige i seks engelsksprogede lande.

For abonnenter



Steffen Hjaltelin, der her ses i 2009, gør comeback i bureau-branchen med en bestyrelsespost i Soundvenue, hvor han skal rådgive bureauet Soundvenue Studio om den daglige drift. | Photo: Valdemar Jørgensen/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix
Digital

Soundvenue får bureau-veteran ind i bestyrelsen

Steffen Hjaltelin skal udover bestyrelsespost også fungere som rådgiver i den daglige drift af Soundvenue Studio.

Job

  • Graphic Designer

  • Produktionschef til Medieproduktion Aarhus

  • Musikredaktør til P3

  • IT-arkitekt og teamleder til dr.dk

  • K-Forum søger journalist

  • Head of Digital Marketing

  • Data Analyst

  • Marketing Automation Specialist

  • Teknisk chef til DR Nyheder

  • CCO

  • Medieanalytiker til Data & Insight

  • Erfaren journalist til DR’s politiske redaktion

  • Det Danske Filminstitut Søger Fiktionschef

Se flere jobs

Seneste nyt

  • Danske Medier lægger afstand til kritikere af ny mediestøtte –
  • Svensk DR-pendant skal spare tre-cifret millionbeløb –
  • Forsker: Medier skal komme bekymring for personalisering i møde –
  • Russisk tv-journalist fik otte år for protest mod krig –
  • Splittelse i Danske Medier: JP/Politiken og Berlingske Media modsætter sig omlægning af mediestøtte –
  • North Media udvider direktion med direktør for digital drift og udvikling –
  • Orchestra snupper Envision-direktør til at stå i spidsen for ny Aarhus-afdeling –
  • Soundvenue får bureau-veteran ind i bestyrelsen –
  • Elon Musks X sagsøgt af marketingbureau for navnetyveri –
  • Spotify træder ind på lydbogsmarked i seks lande –
  • Netflix planlægger at hæve priserne i kølvandet af skuespillernes strejke –
  • Lokalmedier frygter at banke hovedet mod loft i ny mediestøttelov –
  • Mastiff indgår aftale med Carol Film om filmatisering af bestseller –
  • Filmfolk fra Færøerne og Grønland vil ligestilles med danske projekter i filmlov –
  • Bureauerne Envision og Gorm Agency fusionerer –
Flere nyheder

Job

  • Graphic Designer

  • Produktionschef til Medieproduktion Aarhus

  • Musikredaktør til P3

  • IT-arkitekt og teamleder til dr.dk

  • K-Forum søger journalist

  • Head of Digital Marketing

  • Data Analyst

  • Marketing Automation Specialist

  • Teknisk chef til DR Nyheder

  • CCO

  • Medieanalytiker til Data & Insight

  • Erfaren journalist til DR’s politiske redaktion

  • Det Danske Filminstitut Søger Fiktionschef

Se flere jobs

Watch Job

  • Operational Excellence Director

  • Controller til fondsafvikling

  • Kontorassistent

  • Regnskabsassistent

  • Executive Assistant til ATP Ejendommes CEO Office

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

  • Om MediaWatch

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Bannerannoncering

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8369

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret