Debat: 5000 kroner i mediestøtte er nok

Indlægget er skrevet af Nicholas Weiling, 16, stifter af Finansforum finansforum@live.dk.

Indlægget er skrevet af Nicholas Weiling, 16, stifter af Finansforum finansforum@live.dk.


Jeg startede sidste år med borsen.dk som samarbejdspartner sitet Finansforum - et diskussionsforum for unge om finans og erhvervsliv. Det gjorde jeg, fordi jeg mente, at der er et hul i den danske medieverden, der mangler seriøse medier rettet mod unge. Børsen har dog valgt at stoppe samarbejdet.

Derfor leder jeg selvfølgelig efter et nyt medie, der vil tage et anderledes projekt ind. Dette er ikke en nem opgave, og det ærgrer mig, for jeg mener, at mit koncept er yderst relevant og noget, der mangler i det danske mediebillede.

Medierne tør ikke
Men det er ikke muligt at komme igennem med et projekt som dette. Det er der to grunde til. For det første er der en meget skæv fordeling af mediestøtten her i landet, og jeg er meget sikker på, at Børsen enten havde holdt fast i projektet, eller at jeg vil kunne overtale et af de andre store medier til at overtage det, hvis forummet fik mediestøtte - jeg mener, at et projekt som dette er meget egnet til at få støtte; det går nemlig ud til den unge målgruppe, og så har det en meget relevant dagsorden.

Et andet problem er, at de etablerede medier ikke tør at gå ind i projekter, der ikke ligner alt det, der allerede er i det danske mediebillede – der er ingen, der tør at være først, så kan man risikere, at det bliver en fiasko. Det kan man ikke blive ved med, for den yngre generation gider ikke de traditionelle medier. De skal selv kunne sætte dagordenen, og de skal selv kunne vælge og vrage – ligesom på de sociale medier. Et koncept som Finansforum opfylder disse krav, samtidigt med at man holder det redaktionelle niveau højt. Det er meget utraditionelt, og det skræmmer de store mediehuse væk.
Og det er et problem, for det er dem, der skal føre an, da det er dem, der har den store brede målgruppe, hvor nichegruppen for et medie som f.eks. Finansforum, er. Der tror jeg, det vil hjælpe gevaldigt, hvis man kunne få støtte til den slags.

5000 støttekr. om måneden er nok
Med de nuværende regler kan det ikke lade sig gøre at få bare den mindste støtte til sådan et projekt. For det første er det et website. For det andet så er det ikke et konventionelt medie, det ligger nærmere på grænsen mellem et nyhedsmedie og et socialt medie. Men der er relevans i projektet, specielt nu hvor mediebranchen snart møder store problemer, da de ikke har nogen konkrete svar på hvordan man får nettet til at være en endnu større del af mediebilledet - der mener jeg, at et projekt som mit, er et godt svar på disse problemer. Det involverer brugerne af mediet og tager en meget relevant dagsorden op, som jeg mener der skal fokuseres mere på her i landet, nemlig fremtiden for erhvervslivet, og at unge involverer sig i og interesserer sig for denne debat.

Hvis jeg nu havde haft bare 5000 kr. i støtte om måneden, så kunne jeg havde hyret en webdesigner udefra til at gøre de ting, som Børsen ikke havde tid og ressourcer til, og derigennem ville jeg få løst det største problem ,vi havde, nemlig at designet af sitet ikke var godt nok. For et helt nyt og meget ukonventionelt medie, er det ikke let at få de store annoncører ind, og derved opnå midler til det videre arbejde.

Hvad med en start-up fond
Efter mit eget synspunkt så bør alt kunne klare sig på markedsvilkår - det hjælper ikke at holde liv i noget, som der reelt set ikke er nok interesse for. Jeg tænker, at man måske kunne lave en slags ’start-up’ fond for nye medier, som har relevans i forhold til at ændre på den skæve fordeling, som der er i mediestøtten på nuværende tidspunkt. Man kunne lave aftaler, hvor man så støtter det nye medie med x antal kroner i et år, og så kan et udvalg vurdere, når aftalen ophører, om mediet kan bære sig selv, og om det kan klare sig på markedsvilkår.

Hvis jeg havde den mulighed, ville jeg let kunne få et af de store medier til at indgå et samarbejde eller starte det op selv. Det er ikke let at få annoncører til at købe plads på et site, der ikke har en historik og en fast brugerbase. For at kunne sælge reklameplads skal man have mange brugere og et meget stabilt besøgstal om måneden, og det har man naturligvis ikke med et medie, der lige er startet op.

Kan skabe innovation
En ordning som denne vil hjælpe til at skabe innovation i mediebranchen. Ansøgerne skulle leve op til nogle krav om at ramme den målgruppe, der ikke får del af støttekronerne i forvejen, og det skal være relevant og nyskabende - og så skal det helst være netmedier, da det er her fremtiden ligger. Det er billigere og nemmere at drive et medie og sælge reklameplads online. Midlerne til denne ordning tænker jeg, at man kan tage fra DR og aviserne, for det vil ikke være ansvarligt at bruge flere penge på området med de problemer, der er i dansk økonomi.

Der skal ske nogle radikale ændringer i mediestøtten, hvis den skal kunne forsvares – for på nuværende tidspunkt hjælper den ikke, hvor der er mest brug for den, nemlig hos de nye medier. Der skal dog også en holdningsændring til i den samlede mediebranche, for det er ikke kun den manglende statsstøtte, der er problemet – det er også den manglende nytænkning i den samlede mediebranche.
 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også