Cookie-debat: Bekendelser fra en PBT-chef

Regler for brugen af cookies er godt - så længe præmisen bag er i tråd med virkeligheden, skriver Nugg.ad's danske direktør, Thomas Schnoor.

 

Indlægget er skrevet af direktør i den nye danske afdeling af tyske Nugg.ad, Thomas Schnoor (foto). Nugg.ad er specialiseret i målrettede online annoncer og samarbejder bl.a. med Ekstra Bladet og Ebay om deres PBT-netværk og med Berlingske, der også er på vej med de målrettede annoncer, predictive behavioural targeting.

Jeg er en af dem… Jeg er en af dem, der indsamler data, kigger i brugernes adfærd på internettet og deler dele af informationen med andre. Min virksomhed har adskillige datacentre i hele Europa og distribuerer relevante reklamer til mange hundrede millioner internetbrugere i Europa - op til 12.000 gange i sekundet leverer vi de data til vores samarbejdspartneres afviklingsservere, der viser relevante annoncer for dig som bruger af mediernes gratis ydelser.

Vi har i årenes løb udviklet statistiske modeller til at udlede viden fra data. Dette bevirker, at vores servere inden for millisekunder kan afgøre, hvorvidt en person statistisk set har en højere sandsynlighed for at være en kvinde eller en mand, er interesseret i en lang række produkter, interesser mv.

Betaler gratis indhold
Hvis vi antager, at reklame på internettet er en præmis for til stadighed at kunne benytte sig af den myriade af information uden at skulle betale for det, må det retoriske spørgsmål være, om vi ønsker at blive eksponeret for relevant reklame som bruger af internettets gratis ydelser, eller vi ønsker os tilbage til en situation, hvor vi eksponeres for en tilfældig og ikke altid relevant reklame, fordi vi tilfældigvis er på et givent site.

Hvis vi ønsker at modtage relevant reklame, er tracking af din adfærd og intelligent brug af data nødvendig. Og i den sammenhæng kan vi med statistikken i ryggen forudsige, om du f.eks. interesserer dig for biler, helseprodukter, rejser eller et sprogkursus.

Disse forudsigelser foretages med en sådan nøjagtighed, at det gør online-annoncering attraktiv - så attraktiv, at en stadig større andel af de samlede reklameinvesteringer flyttes fra de traditionelle medier til internettet. Så attraktiv at langt den største del af medievirksomhedernes informationer stadig er gratis for millioner af brugere, fordi mediernes omkostninger helt eller delvist refinansieres gennem annoncering.

Kræver stor databeskyttelse
Min virksomhed har vidst fra begyndelsen, at denne type teknologier kræver helt særlige forholdsregler i forhold til brugerens databeskyttelse, og vi har klare entydige procedurer og processer og arbejder således ikke med personhenførbare data ensidige følsomme data. De fleste af vores servere har kun én funktion - at filtrere problematiske dele sikkert fra målingen og dermed forhindre enhver mulighed for misbrug af data. Dette garanteres ikke bare af os selv, men også af adskillige uafhængige 3. parts institutioner, og for dette arbejde har vi modtaget adskillige udmærkelser, bl.a. den vanskeligt opnåelige europæiske udmærkelse med de strengeste krav European Privacy Seal for databehandling og opbevaring af data.

Vi har allerede gennemsigtighed i.f.t. identifikation af cookie-udsteder, en krystal klar privacy politik, cookies med en begrænset levetid samt give brugeren mulighed for at blokere vores cookies - en såkaldt opt out-mulighed.

Forkert præmis bag cookie-lov
Jeg hilser debatten om det nye EU direktiv, e-Privacy directive article 5 (3) omhandlende gennemsigtighed for brug af cookies m.v. opsamlet på internettet, velkommen, og anser direktivet som værende af overordentlig vigtighed. Men præmissen, synes jeg, er forkert. Ikke kun fordi jeg er en del af denne industri, men frem for alt fordi der anes en vis fjendtlighed over for den teknologiske udvikling og intelligent brug af data, men også fordi der er et skær af manglende forståelse for, hvilke muligheder teknologien giver brugeren. Med den seneste debat får man hurtigt indtrykket af en semi-lovlig industri, der kun vil brugeren det onde, og det vil vi på ingen måde - tværtimod!

Fjendtlig er holdningen over for teknologien, fordi brug af cookies og tracking er meget tæt på at være essensen i og det, der gør vores dagligdag på internettet nemmere, hurtigere og øger relevansen af vores søgninger generelt mv. Og så kan man vist også betragte internettet og dets muligheder ud fra en global økonomisk vinkel, idet internettet er en af de stærkeste vækstfaktorer inden for adskillige sektorer.

Uvidenheden hersker
Uvidende er holdningen, fordi internettet åbner op for en helt ny verden af muligheder. I fremtiden vil vi sandsynligvis køre på arbejde i biler, der bruger hundredvis af sensorer og satellit data samt data fra andre køretøjer til at finde vej. Vi vil få specifikt designede nyheder med netop de relevante artikler, som interesserer os, fordi internettet kender vores præferencer, og i bund og grund tilrettelægger information for mig og dig via intelligent brug af data. Ligeledes skriger det til himlen af uvidenhed, når der i EU korridorerne blev diskuteret en såkaldt opt in, hvor brugeren skal godkende cookies med uoverskuelige konsekvenser for brugen af internettet – ikke bare af 3. parts cookies, men også 1. parts cookies. Det ser dog ud til at være pillet af bordet igen.

Alarmklokkerne bør ringe, når vi må lægge øre til, at e-Privacy directive article 5 (3) er skabt med det formål at ”beskytte” brugeren af internettet, men også her synes jeg, at det er en håbløst forældet og uvidende tankegang, der ligger bag, idet vi bør tilstræbe er at give forbrugeren viden om - og mulighed for, som bruger at foretage bevidste valg via ikoner i f.eks. bannere (med cookieinformation) og/eller websites a la www.youronlinechoices.com hostet hos f.eks. FDIM.

Derfor kan jeg kun opfordre til samarbejde, besindighed, og at alle brancher, som arbejder med cookies og intelligent brug af data, udviser akkuratesse og overblik ved at arbejde mod at sikre de højeste datastandarder med fuld gennemsigtighed omkring cookies og intelligent brug af data i forbindelse med høringen og implementeringen af e-Privacy directive article 5 (3).

FDIM afholder i dag seminar om EU's nye cookie-direktiv og IT- og Telestyrelsens bekendtgørelse herom, der p.t. er i høring.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også