Debat: Børsens pinlige pyramide

Børsen slår i en ny reklamekampagne på avisens "hipness"-værdi - men gør det så elegant som en elefant på en "fixie", skriver Christiane Vejlø i debatten.
Christiane Vejlø

Indlægget er skrevet af Christiane Vejlø, selvstændig rådgiver i firmaet but-why.dk og  stifter af online magasinet elekstronista.dk.

Børsen vil gerne have nye, yngre og mere kreative læsere, og det synes jeg, er en rigtig god idé. Desværre har den gode gamle erhvervsavis ikke smidt slipset for at være sig selv, men for at posere som en teenager i baggy pants - and it ain't pretty!

Børsen ved, der skal gøres noget ved det støvede image, og der skal nye læsere til de lyserøde sider. Desværre betyder det lige nu en kampagne, der får avisen til at lyde som pinlige voksne, der forsøger at snakke de unges sprog (super nice sønnike!) for blot at falde helt ved siden af.

Jeg er i dagens avis stødt på en Børsen hipnesskampagne, som muligvis har til formål at "pimpe" Børsens egen "hipness" (for at bruge deres egne ord), men ikke alene er den uigennemskuelig, men bærer præg af sjusk, manglende pop-kulturel forståelse og stavefejl.

Planket hipnesspyramide
Børsen har et helsides-tryk af en pyramide inddelt i fire felter med det mest hippe felt, "Elite reklamehip", i toppen, herefter kommer "flextids-reklamehip", "mainstream-reklamehip" og "weekend-reklamehip" som det mindst vigtige (hvad er mon forskellen?). I hver kategori er der indsat ord og navne, som angiveligt skulle passe i det felt.

Børsens hipnesspyramide er mere end planket fra bloggeren Copenhipsters kreakulturelle pyramide. Børsen har dog noget friskt valgt at placere Copenhipster i flextidshipster (og er der nogen som om muligt personificerer hipsterfænomenet på fuldtid, så er det måske denne delvist anonyme skribent).
 


Giver det mening?
Den meget dygtige gadgetekspert, mediekonsulent og forfatter Morten Bay ligger i den absolutte top som det ultimative "elite reklamehippe" menneske. Så hip er han, at han ifølge Børsens også er repræsenteret i pyramidens næste felt under "Morten Bay Wannabe" og i "FB-venner med Morten Bay" i tredie pyramidefelt. Nu under jeg Morten al mulig fame and glory - men er han så kendt et navn i reklamebranchen, at det giver mening?

Under Morten, men stadig i toppen, ligger den altid hippe Christian Stadil - Børsen kender ham åbenbart ikke så godt. De kan i hvert fald ikke stave til hans navn og skriver i stedet "Stadild". I samme felt ligger en Mikkel Lind (som jeg ikke lige ved, hvem er) og en bourgogne-fetishist (god vin, ja - men hipt?). På pyramidens tredie hylde ligger "lidt for gammel til sin stil" (Børsen kunne man jo passende placere der ...) og Anders Edslev (som jeg heller ikke lige ved, hvem er).

Nederst i weekend-reklamehip-kategorien ligger "spiser kun rawfood". Hvis man skal kikke på de enkelte elementer, så er rawfood i Danmark jo faktisk stadig ret hipt, og hvis man kun spiser det, er man vel lidt mere end bare weekendhip? Og hvordan er "Vibskov-brillen" på nederste hylde anderledes end "absurd Vibskov buksedragt" på tredie hylde? Og tilsvarende "art director" andennederst og "mediegrafiker" nederst?

Som en elefant på en fixie
Det er umuligt at forstå logikken i pyramiden og derfor i virkeligheden omsonst at forsøge en fortolkning. Det er en stor pulje af i øvrigt uoriginalt konstruerede floskler. Hvor Copenhipster er poetisk og elegant, opfører Børsen her sig som en elefant på en fixie (smart hipstercykelkliché - savnede den faktisk lidt i pyramiden).

I teksten får man muligheden for at "få lidt medvind til sin egen hipness" ved at klikke ind på hipnesspyramiden.borsen.dk/site, men det er meget uklart præcist, hvad de mener med det? Hvordan bliver man (hvis man overhovedet har lyst) mere hip af det?

Man kan dog vinde noget stegt flæsk (hip dansk mad) til sig selv og sine "buddies" (high five), hvis man gætter, hvor Børsen-læseren ligger i pyramiden (åbenbart i toppen sammen med Christian Stadil).

Børsen skal være anti-hip
Pointen er jo nok at få frem, at 57% af beslutningstagere i reklamebranchen (nå ja, dem som er vildt betaget af hipsterlivet?), læser Børsen - og at det dermed er en mere hip avis, end man lige gik og troede.

Men Børsen skal ikke være hip! Den skal være seriøs dog uden at være selvhøjtidelig, den skal være troværdig uden at være tør, den skal være autentisk uden at være kedelig, den skal give værdifuld information, velskrevne artikler, man har lyst til at læse, den skal afspejle læserskaren og erhvervslivet. Men den skal gudhjælpe mig ikke forsøge at køre på skateboard og gå med omvendt kasket. Slet ikke, når den ikke kan finde ud af det.

Googler man "Børsen hipness" får man "ingen resultater fundet for "Børsen hipness", og det skal de kun være glade for!

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også