MediaWatch

Debat: Medier i apps-mania

Medierne ser ud til at glemme to ting i iveren efter at udkomme på apps: Værdiskabende indhold og en business case, skriver marketingchef i Zmags, Joakim Ditlev.

Indlægget er skrevet af Joakim Ditlev, marketingchef i Zmags.


Jeg har en tilståelse: Jeg er blevet afhængig af spillet Angry Birds. Et simpelt, grafisk veludført hjernevriderspil, som jeg og millioner af andre fugle-ludomaner fordriver ventetiden med. Spillet er en app udgivet til Iphone, Android, Nokia Ovi og iPad – på sidstnævnte platform er den specielle Halloween udgave den mest downloadede betalings-app i øjeblikket.

Mediebranchens nye sort
Et dybere kig på de aktuelle app-hitlister fra Apple viser, at apps i underholdningsgenren – med Angry Birds som et perfekt eksempel – er blandt de mest populære. Ifølge Distimo er gaming det område, hvor man finder flest apps i top 100 på Apple’s App Store. Læg dertil at hver tredje iPad-bruger ser film eller serier på ”padden”, og at 20% af iPad-tiden foregår i sengen.

Tendensen peger i retning af et underholdningsmedie mere end noget andet. At Angry Birds udkommer som App er ingen tilfældighed. På rekordtid er ”apps” blevet et fænomen, mediebranchen har lært at referere til. Apple er vanen tro i føringen og offentliggjorde tidligere i oktober, at de har passeret 300.000 tilgængelige apps på deres App Store. Google’s pendant – Android Market – har i omegnen af 100.000 apps til rådighed og hver måned dukker 10.000 nye apps op.

Forretningslykken ikke gjort med en app
Som indholdsudbyder er lykken ikke gjort ved blot at udvikle en app. Google’s valg af navnet ”Market” siger det meste. En app store er som den mobile markedsplads, hvor et kendt brand og et godt omdømme sikrer populariteten. - Eller med modsatte fortegn: Er dit magasin eller nyhedssite ikke kendt i forvejen, brolægger du ikke vejen til succes alene ved at udgive dit indhold i en app. Husk også at din app er en ud af 300.000. Hvordan finder læserne lige netop dit indhold og hvad kan du gøre for at forbedre synligheden i app stores? Udfordringen leder tankerne tilbage til slut-halvfemserne, hvor alle indholdsudbydere og marketingafdelinger skulle have websites. Senere fandt de ud af, at de også skulle have trafik, og ud af det behov blev Google født. Noget tyder på, at vi er tærsklen til Mobile App Optimzation.

En væsentlig forskel mellem apps og traditionelt webindhold er, at indholdsudbydere ikke har fuld kontrol over deres indhold. Det måtte Ekstra Bladet senest sande, da den folkekære side-9 pige blev bortcensureret af Steve Jobs og co. På det traditionelle web er der et langt større råderum for, hvilket indhold der må gøres tilgængeligt. En ugelang godkendelsesproces af nye apps samt et fee på betalings-apps på 30 % til Apple eller Google – afhængig af platformvalg – er også væsentlige forhindringer for udbydere, hvis indhold skal være så interessant, at jeg lægger Angry Birds fra mig.

Hvor er den overbevisende business case
Når den øjeblikkelige medieverden blender profitjagt, populære kanalvalg og netindhold, bliver resultatet oftest en app i mere eller mindre svulstig substans. Ved første øjekast ser det lukrativt ud at satse på apps: Forretningsmodellen med distribution gennem en app store og mulighed for at sætte et prismærke på indholdet ligger for eksempel ikke magasinudbydere fjernt. App stores er den mobile æras bladkiosk, men i iveren efter at nå ud på de medier hvor brugerne er, ser mange udbydere ud til at glemme to ting: Værdiskabende indhold og en business case.

App stores er en distributionskanal i modning, men er i mine øjne omgivet af meget hype. Her på Mediawatch er nye apps dagligt i nyhedstrømmen, men hvor er historierne om indholdsudbydere som får en god forretning ud af mobile apps?
Optimering af eksisterende web-indhold til mobile browsere vil være en langt mere overkommelig og budgetvenlig opgave for de fleste indholdsudbydere. Men den strategi giver ingen overskrifter, ingen rygklap fra chefgangens mange iPhone-brugere og ingen mulighed for at se sit brand placeret i smartphone-menuen – lige under Angry Birds.

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Seneste nyt

Se flere jobs