Debat: Stop klynkeriet Ørskov og Dal

MediaWatch' chefredaktør har fået nok af at høre på dagbladenes public service-klynkeri. "Pas jeres egen biks," opfordrer han.
Ole Nørskov

Stig Ørskov, direktør i JP/Politikens Hus, - og efterfølgende Ebbe Dal, ditto hos Danske Dagblades Forening - har kritiseret TV 2 for at ødelægge det spirende apps-marked ved at forære applikationerne væk.

Diskussionen ligger i fin forlængelse af kritikken af, at DR og TV 2 med deres store kolde internet-tag-selv-bord gør det umuligt for de “private” aktører at sælge indhold online.

Det er forståeligt, at dagbladene føler trang til at finde en syndebuk, men kritikken svarer til at skyde skylden på modvinden, når en bil uden motor og bremser begynder at trille baglæns.
Den er faktisk pinagtig - og bliver ikke mere relevant af at blive gentaget i det ulidelige.

Hvis DR og TV 2 forsvandt i morgen ville det intet betyde for de danske dagblades muligheder på nettet. Rien, zero, nada. Det gør ingen forskel what so ever om TV 2 tager penge for sine apps eller ej.

Hvis det gjorde en forskel burde dagbladene klare sig bedre på nettet og på mobilen i lande med svage eller ikke-eksisterende public service tilbud. Det er ikke tilfældet. (I TV 2's tilfælde må man så i øvrigt ikke gå ud fra, at TV 2 selv er bedst til at vurdere, hvad der forretningsmæssigt giver mening - TV 2 er jo en kommerciel aktør på lige fod med de landsdækkende dagblade - bortset fra, at dagbladene får statsstøtte i modsætning til TV 2.)

Latterlig tanke
Det indhold DR og TV 2 forærer væk på nettet har præcis som det indhold, dagbladene forærer væk, en meget lav værdi for den enkelte læser.

Når værdien er lav skyldes det blandt andet (men ikke kun), at de brede nyheder kan læses overalt - ikke kun hos dr.dk og tv2.dk . Det er meget let for brugerne at substituere et gratis nyhedsmedie med et andet - og det ville en lukning af online-nyhedsstrømmen fra public service-medierne ikke ændre en tøddel på. Nyhederne når os i dag gennem myriader af medier - online, radio, tv, aviser m.m. og mange af disse nyhedsstrømme kan man padle i ganske gratis.

Tanken om at man kan stoppe det gratis nyhedsvandfald med en prop hos DR og TV 2 er decideret latterlig og har ingen forankring uanset, hvor man leder i den virkelige verden.

Kvalitet skal op
Hvis dagbladene skal lokke penge direkte op af brugernes lommer skal det ske gennem en markant forøgelse af den oplevede værdi. Kvaliteten og relevansen af indholdet skal simpelt hen op i en helt anden kategori. Det kræver, at man tænker smalt og nicheorienteret. Og i den kamp betyder DR og TV 2 intet. En mulig undtagelse er de regionale og lokale nyheder, men jeg savner stadig at se eksempler fra udlandet, hvor det er lykkedes lokale netmedier at få brugerne til at betale for nyhederne - helt uanset om der er andre nyhedsmedier i området. (Måske kan Per Westergård komme op med eksempler?)

Men hvad så med annonceindtjeningen? Kan de danske dagblade ikke tjene ekstra på den front, hvis DR lukker ned online?
Desværre er svaret her det samme. En lukning af dr.dk ville intet betyde for det kommercielle onlinemarked i Danmark. (TV 2 er jo en kommerciel aktør uden statsstøtte og kan derfor dårligt tages med i dette regnestykke).

Andre onlinemedier ville opleve en (begrænset) vækst i brugertal og antallet af sidevisninger - men der ville ikke komme én ekstra annoncørkrone i markedet af den grund. Måske kunne der ske en mindre forskydning i styrkeforholdet online, så de meget brede sites ville sætte sig på en lidt større andel af annoncekronerne, men i et overordnet perspektiv er det helt ude på ligegyldighedernes overdrev.
Den eneste måde onlinenyhedsmedierne kan opnå større markedsandele på i forhold til konkurrenterne (Google, Facebook, andre medieplatforme) er ved at hæve annoncørernes oplevede værdi markant. Det handler om at finde mere målrettede og relevante annonceringsformer, som giver større ROI for dem, der skal have tegnebogen frem.

Så kære dagblade. Kære Stig, kære Ebbe: Stop klynkeriet over for DR og TV 2 og pas jeres egen biks. Der er masser af uprøvede muligheder - masser af grøde i markedet både på brugersiden og på annoncørsiden.

Vil I endelig klynke - så vend de tårevædede øjne mod Google, Youtube, Microsoft, Yousee, TDC, Stofa og alle de andre spillere som gnasker lystigt løs af de indtægter, I er med til at generere...

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også