Debat: "Undskyld, men den bestilling havde han i 1997-98!"

Hvorfor bliver medierne ved med at pynte eksperter og kommentatorer med gamle titler? Bent Falbert undrer sig i dagens debat.
Bent Falbert

TV-vært 1: "Vi har spurgt Niels Helveg Petersen - som tidligere ansat i tobaksindustrien - hvad han mener om forbud mod tobaksreklamer…."

TV-vært 2: "Vi har spurgt Ole Sohn ¬- som fhv. topkommunist i Sovjets danske afdeling – hvad han mener om Nordkoreas krigstrusler…"

TV-vært 3: "Vi har spurgt Henrik Sass Larsen – som evighedsstudent fra RUC - om han mener, at studietiden kan skæres ned med et år."

Tre tænkte situationer, som vi næppe kommer ud for nogensinde. Derimod oplever vi hver dag i tv og radio, hvordan politiske kommentatorers fjerne fortid omhyggeligt anføres som en særlig kvalifikation, der skal få seere og lyttere til at tillægge disse eksperter ekstraordinær indsigt i det aktuelle politiske liv.

Undskyld: Det foregik i 1997
Niels Krause-Kjær omtales således konsekvent som ’fhv. pressechef for de konservative’. Undskyld, men den bestilling havde han i 1997-98. Altså ganske kortvarigt – for 12-13 år siden, da nogle helt andre mennesker sloges!

Eller tag stand up-komikeren Peter Mogensen, der rask væk tituleres ’fhv. pressechef hos Poul Nyrup’. Javel, men undskyld: Det foregik i 1997-2000, og det fremgår af Mogensens sære vurderinger, at hans gevaldige erfaringer i Nyrups forkontor er uanvendelige i vor tid.

Old hat!
Det er også en bedaget historie, at TV 2's Henrik Qvortrup var presseansvarlig for oppositionspartiet Venstre i 1998-2000 – altså før Fogh dannede regering. Old hat!

Endnu mere skørt virker det, at adm. direktør Peter Goll fra rådgivningsfirmaet med det mundrette navn Geelmuyden Kiese serveres for seere og især lyttere som fhv. SF-kanon. Manden nåede sin partipolitiske toppost som medlem af SFUs formandskollektiv i 1998-2000. Altså også en gammel historie.

Det ville være mere relevant at nævne, at hans firma gør reklame for bl.a. firmaer i finansverdenen og hjælper offentlige institutioner med strategisk kommunikation. Dvs. at snyde sig fra fejltagelser – eller i hvert fald undgå at rutte med sandheden, når noget at gået galt. Men nej. I f. eks. P1's programmer, hvor direktøren er fast gæst, lanceres kapitalens og de store institutioners ven hver gang som fhv. SF-rådgiver.

Husk nu nutidens titler
Michael Kristiansens fortid som presseansvarlig hos statsminister Anders Fogh Rasmussen lå lidt tættere på vor tid, nemlig 2001-2005, så lad gå med, at denne tjans nævnes. Men det ville være mere relevant, hvis radio/tv omtalte hans konsulentvirke, herunder hans tætte samarbejde med Peter Golls bureau. Det går nemlig ud på "at flytte magt", som de skriver på hjemmesiden, der skal sælge kompagniskabet.

Længe leve fortidens titler! Men husk især nutidens. Og hvis de gamle titler absolut skal nævnes, så vil vi også mindes om tobaksfunktionær Helveg, topkommunist Sohn og evighedsstudent Sass Larsens fortid!

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også