Debat: Radioaftalens løse ender

De sværeste mediepolitiske slag er udsat med Radioforliget, der blev indgået i denne uge, mener adm. dir. og chefredaktør Torben Dalby Larsen.
Torben Dalby Larsen

Kulturminister Carina Christensen indgik i denne uge en tillægsaftale med partierne bag medieaftalen 2007 – 2010 om radiomarkedet.

Det reelle budskab fra ministeren er – som det har lydt så mange siden 2001, da Brian Mikkelsen blev kulturminister, og Jens Rohde var Venstres mediepolitiske ordfører – at der nu SKAL gøres noget for at bane vejen for kommerciel radio, så der skabes et egentligt monopolbrud til Danmarks Radio.

Og den lyttende offentlighed skal derfor endnu engang lægge øre til udtalelser om, at man nu virkelig vil gøre noget for at nå målet.

Jeg tror, at man skal tage det meste med et gran salt. Vi er så langt fremme i den nuværende medieaftales periode, at alt, hvorom der ikke er reel enighed, parkeres til medieaftaleforhandlingerne i 2010 med virkning fra 2011. For det første ved man ikke, hvilke partier der indgår næste medieaftale – og for det andet er vi i 2010 så tæt på næste folketingsvalg, at det nok er uklogt at udelukke valgkampstemning i et eller flere mediespørgsmål.

Spørgsmål parkeret
Denne uges medieaftale afklarer eller parkerer bl.a. følgende spørgsmål:

For det første: Blandt andre tidligere kulturminister Brian Mikkelsens mærkesag – en replanlægning af FM-båndet – droppes. FM-båndet ”fortsætter” som i dag. Fremtiden er imidlertid digital: DAB. Spørgsmålet er alene, hvor mange ”omveje” og hvor mange år der kræves, før målet engang endeligt nås. Der er her grund til at anerkende meldingerne, de syv partier bag medieaftalen sender. Aftalen rummer punkter med konkret handling, der søger at tilgodese alle former for radio. Det er forståeligt, hvis DR-folk i det stille konstaterer en hovedtilslutning til deres argumentation, skønt konsekvensen er, at DR i hvert fald på kort sigt skal begrænse antallet af DAB-kanaler til 8-10.

For det andet: Partierne kan ikke blive enige om, hvad der skal ske med DRs P2-radiokanal. Derfor får DR lov til at beholde P 2 aftaleperioden ud. Hvad der skal ske efter 1. januar 2011, vides først efter indgåelse af næste store medieaftale.

For det tredje: Brian Mikkelsens, Jens Rohdes med flere store sag – nemlig licitationer om landsdækkende kommercielle kanaler – droppes. Resultatet har nemlig vist sig at være blodrøde regnskabstal for alle, der har forsøgt sigt – herunder TV2s radio. Herved når man slet ikke målene – nemlig dels økonomisk set bæredygtige kommercielle kanaler og dels radio med et bredere indhold end 100 % underholdning. For fremtiden skal der være ”skønhedskonkurrencer”: De, der giver de bedste indholdsmæssige tilbud indenfor de udbudte vilkår, får sendetilladelser. Det spændende bliver derfor den konkrete formulering af ”de udbudte vilkår”. Disse vilkår skal de syv aftalepartier blive enige om ved en senere lejlighed, fremgår det af aftalen.

Og for det fjerde: De kommercielle radiostationer – herunder ikke mindst de lokale - der lige nu er under ekstraordinært stort økonomisk pres som følge af svigtende reklamesalg, må konstatere verbal velvilje, men at politikerne udskyder en stillingtagen til vederlagsbetalingen til KODA og Gramex til september. Der er alene igangsat en undersøgelse.

Konklusionen er, at denne uges tillægsaftale har afklaret de spørgsmål, forligspartierne nødvendigvis måtte afklare, fordi det var uundgåeligt eller åbenlyst. Resten er parkeret til den store medieaftale, som skal indgås i 2010 med virkning fra 1. januar 2011.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også