Debat: Forældede regler truer kvalitets-tv

Reglerne for product placement i tv-programmer er dybt forældede - undtagen i sportens verden, hvor alt er tilladt. Hvad er meningen, spørger Blu's adm. dir. Henrik Hancke i dagens debat.
Henrik Hancke

Der er kamp om pladsen, hvor de store målgrupper befinder sig. Men vi lever med nogle gamle og forældede regler om product-placement, som er en kæp i hjulet for almindelig sund forretning præcis der, hvor potentialet er allerstørst.

Product placement i tv drama og underholdningsprogrammer er forbudt. Det er forbudt at udlodde en bil eller et hvilket som helst andet produkt, hvis tv-produktionen ikke har betalt fuld pris - uanset om det er en præmie eller om produktet er med til at formidle selve historien i programmet.

Men ser man nærmere på regler for product placement inden for sport, så er der nogle helt andre regler, som er gældende... for der er næsten ingen. Hvorfor, spørger jeg mig selv, skal der være så stor forskel? Er det fordi, sport ikke er underholdning? Åbenbart ikke i forhold til product placement. Alle sportsprogrammer er fyldt med produkter og
selv ved DR’s prestigefulde sportsgalla fra Herning, er der trykt store reklamer på gulvet, som værten står på. De udlodder biler og præmier, som er fuldt sponseret og samtlige sportskampe på alle kanaler er plastret til med reklamer. Man kan ikke se et interview med en cykelrytter uden at trøjen, kasketten og baggrunden er fyldt med
kommercielle produkter.

Underlagt begrænsninger
Hvorfor er det så forbudt med product placement i programmer som Fangerne på Fortet og Gladiator? Det kræver da noget af en sportspræstation at vinde. Hvem er det, man prøver at beskytte? Den kunstneriske frihed eller seerne? Ingen af delene vil jeg sige. Som producent er du i forvejen underlagt alle mulige begrænsninger og konditioner, som er med til at præge din film eller dit underholdningsprogram. Produktionsbudgettet er nok altid den største begrænsning, men friheden til at forøge sit produktionsbudget og dermed sin kunstneriske frihed via product placement er ikke eksisterende under de nuværende regler. Hvorfor skulle det være så forfærdeligt at få tilført finansielle midler til en dramaserie af Volvo, når der nu alligevel skal bruges biler i produktionen? Som det er nu, får Volvo penge for, at vi bruger en af deres i et tv-program.

Hvis vi tror, vi beskytter seerne for ”skjult” reklame, så er vi da virkelig blinde. Den James Bond film, der kører i bedste sendetid på DR, er i forvejen spækket med product placement. Er det så fordi, vi bilder os ind, at Nokia’en som James Bond bruger ikke virker på et dansk publikum? Bullocks! Og det samme med American Idols, som er
plastret til med Coca Cola og Ford. Det er da i den grad underholdning. Men er det okay, så længe det ikke er produceret her i landet? Hvorfor tillader vi, at det kommer snigende i form af udenlandske produktioner i stedet for, at vi selv får chancen for at udnytte de muligheder, der ligger lige for næsen af os. For én ting er sikkert: Med den nuværende medieøkonomi har vi i den grad brug for alternative finansieringsmuligheder, hvis vi skal blive ved med at udvikle og producere kvalitetsunderholdning.

Wake up and smell the sponsored coffee!

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også