En del af Watch Medier

MediaWatchlørdag4. februar 2023

  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Søg
  • Log ind
  • Seneste
  • Søg
  • Log ind
  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
02.12.2022kl. 11.00

Censur af sociale medier styrer mod at være reguleret af annoncører

Der er de seneste år taget flere skridt mod en privatisering af reguleringen af ytringsfrihed på platforme, vi oplever som digital infrastruktur for den offentlige samtale. Det seneste træk, hvor annoncører boykotter Twitter, peger i retning af, at nu bliver grænserne også sat af virksomheder, skriver Uffe Gardel.
AF UFFE GARDEL, FREELANCE JOURNALIST

Medieklummen. Elon Musks overtagelse af Twitter har skabt kaos, og processen er stadig i gang. Den kan føre platformen helt ukendte steder hen. Men der er allerede én foreløbig konklusion, vi kan drage: Censur af sociale medier kan være på vej til at blive markedsreguleret i stedet for lovreguleret.

Da vi i en fjern fortid første gang hørte om ”censur” på sociale medier – redigering, ville nogle kalde det – handlede det om, at Facebook håndhævede ”fællesskabsregler”, som var tilpasset amerikansk moral. Derfor ingen bare bryster, heller ikke på danske Facebook-sider. Vi mærkede her som danskere en af globaliseringens bagsider: I en global offentlighed snævres ytringsfrihedens rammer sig ind; alt, hvad der kan fornærme nogen, et eller andet sted, risikerer at blive forbudt.

Om Medieklummen

I MediaWatch Medieklumme kommer skiftende profiler med deres indspark til centrale temaer, aktuelle problemstillinger og brudflader i medielandskabet fra hver deres hjørne af branchen.

Uffe Gardel er denne uges klummeskribent.

Uffe Gardel Uffe er uddannet cand.merc. i finansiering og arbejdede i en årrække som journalist for Berlingske fra 1987, hvor han bl.a. har beskæftiget sig med dansk erhvervsliv og den finansielle sektor. Han var også mangeårig tillidsrepræsentant. Han fratrådte i 2015 og er i dag selvstændig journalist og kommunikationsrådgiver.

Men der var også strømninger, som direkte krævede mere ”redigering”; platformene skulle ”tage ansvar” for deres indhold, så fx Youtube ikke blev brugt til selvmordsvideoer, eller Facebook til dødstrusler. Næste skridt blev lovgivning; Tyskland fik sin berygtede Netzwerkdurchsetzungsgesetz fra 2017, som pålægger platformene at gribe ind over for ”hadkriminalitet”; de skal slette det, og de skal politianmelde det.

Loven blev fra begyndelsen kritiseret af både ytringsfrihedsforkæmpere og menneskerettighedsorganisationer, men den er ikke blevet afskaffet; den er tværtimod blevet skærpet.

Den tyske lov er et skridt i retning afprivatisering af myndighedsopgaver, men platformene skal nu udføre patruljetjeneste. I USA er privatiseringen også i gang: Her har myndighederne overdraget det til en privat organisation, Election Integrity Partnership, at holde øje med, om der manipuleres på nettet.

Election Integrity Partnership er dog ikke en forretningsmæssigt drevet virksomhed, men et ideelt samarbejde, hvis førende partnere er to amerikanske universiteter, Stanford og University of Washington, men vi er dog ude i den private sfære.

Annoncørernes fravalg

Og så er vi fremme ved de skelsættende begivenheder siden slutningen af oktober, da Elon Musk overtog kontrollen med Twitter.

Musk ankom med en i hvert fald tilsyneladende idealistisk programerklæring om at udvide ytringsfriheden, kombineret med en målsætning om at gøre Twitter mindre afhængig af annonceindtægter. Den kombination giver mening, for som vi nu har set, er det faktisk annoncørerne, der er blevet den største og mest umiddelbare trussel mod ubegrænset ytringsfrihed på Twitter.

For udsigten til at optræde på samme platform som Donald Trump og hans tilhængere, eller det som er værre, har fået annoncører i store mængder til at vælge Twitter fra – hvilket ofte har været en let beslutning, fordi Twitter sjældent spiller nogen afgørende rolle i annoncørernes mediaplaner.

Markedet sætter grænserne

Der er ikke bare tale om annoncører, som ikke vil ses i selskab med ekstremister.

Vi ser også virksomheder, der ikke vil være på en platform, hvor brugerne ikke længere bliver verificerede, og risikoen for falsknerier derfor vokser: I begyndelsen af november lukkede medicinalgiganten Eli Lilly ned for sin Twitter-annoncering, efter at en falsk konto i Eli Lillys navn havde tweetet, at insulin nu var gratis.

Den slags er der jo ingen annoncører, der gider. Og for Twitter er de nøgne realiteter i dag, at det er annoncørerne, der sætter de snævreste grænser for ytringsfriheden – det er hverken lovgivning eller almindelig moral.

Det kan hænde, at vi en dag vil savne den politiske regulering, som dog kunne håndteres politisk.

Relaterede artikler:

  • Der er flere problemer i, at TV 2 lader sig embedde hos russiske styrker

  • Rapporter peger på flere triste nyheder for journalister

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

!
Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Aller Media gennemførte i denne uge sin anden fyringsrunde på få måneder. | Foto: Pr Aller Foto og Video
TV

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelser i Aller Media og DR, stillingsnedlæggelser hos Kristeligt Dagblad, danske medier på Tiktok og TV 2 i førersædet, når det kommer til at tiltrække læsere. Få overblik over ugens største nyheder.
  • Medieklummen: 2023 er året, hvor du arbejder med AI: Her er 9 værktøjer til at komme i gang
  • Mediechef er blandt de syv opsagte i Aller Media

For abonnenter

Foto: Jonas Olufson
MediaWatch

Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien

Foto: Pr, Filmfyn
Medienyt

Filmfyn laver ny organisationsstruktur

For abonnenter

Foto: Ebbe Rosendahl / Tv 2
TV

TV 2 flytter aftenfladen til Odense

For abonnenter

Foto: Dado Ruvic/Reuters/Ritzau Scanpix
Medienyt

Disney tygger på salg af flere film og serier til rivaler

Den iranske filminstruktør Jafar Panahi smilende i sit hjem i 2010. Dengang lige efter han var blevet løsladt efter en fængselsdom. Han regnes som en af Irans vigtigste filminstruktører og er en torn i øjet på det religiøse regime. | Foto: Stringer/Reuters/Ritzau Scanpix
Medienyt

Iransk filminstruktør og vinder af Guldbjørn er løsladt i Iran

Læs også

Foto: Pr Foto/jp/politikens Hus
Aviser

Stig Ørskov: "Det er klart, at 2022 ikke blev, som vi havde drømt om"

JP/Politikens Hus landede et trecifret millionunderskud og fik kun vækst på toppen takket være tilføjelsen af distributøren Dao. Læs MediaWatchs interview med topchef Stig Ørskov om årets udfordringer og forventningerne til 2023.

For abonnenter

Foto: Ebbe Rosendahl / Tv 2
TV

TV 2 flytter aftenfladen til Odense

Ledelsen ved endnu ikke, hvad det kommer til at betyde på medarbejderfronten, men en ny aftenflade på TV 2 og tv2.dk skal udkomme fra Odense.

For abonnenter

Foto: Pr Aller Foto og Video
Medienyt

Mediechef er blandt de syv opsagte i Aller Media

Antallet af mediechefer reduceres fra seks til tre, og mediechefen for Aller Kvindeliv er en af i alt syv afskedigede. Det sker som følge af en omorganisering i magasinhuset.

For abonnenter

Seneste nyt

  • Disney tygger på salg af flere film og serier til rivaler – 10.02
  • Iransk filminstruktør og vinder af Guldbjørn er løsladt i Iran – 09.54
  • Microsoft: Iranere stod bag hackerangreb på Charlie Hebdo – 09.09
  • Briefing: Ugen i mediebranchen – 3. feb.
  • Kulturminister sigter efter medieforlig inden sommerferien – 3. feb.
  • Amazon sætter ekspansion af supermarkeder på pause – 3. feb.
  • Filmfyn laver ny organisationsstruktur – 3. feb.
  • TV 2 flytter aftenfladen til Odense – 3. feb.
  • Danske medier på Tiktok: Risikoen er værd at løbe – 3. feb.
  • Amazon Prime Videos storsatsning har tiltrukket over 100 mio. seere – 3. feb.
  • Medlemmer er utilfredse med lukkethed om Medieansvarsudvalgets arbejde – 3. feb.
  • ChatGPT runder 100 millioner brugere og løfter sløret for betalingstjeneste – 3. feb.
  • Andelen af nydanskere i filmbranchen er stigende – 3. feb.
  • Erfaren undersøgende journalist bliver chef for nyt gravercenter – 3. feb.
  • Better Collective køber andel i betting- og mediefirma – 3. feb.
Flere nyheder

Job

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • People Manager for Upright Music

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Life science journalist

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • SoMe Manager

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

Se flere jobs

Watch Job

  • Salesforce-udvikler eller -arkitekt

  • Tilbudschef - NCC Renovering Vest

  • Jurister søges til Corporate Legal i Danmarks Eksport & Investeringsfond

  • Centerdirektør til Sønderborg

  • Business Intelligence Specialist

Se flere jobs

Job

  • Politisk journalist til Avisen Danmark

  • People Manager for Upright Music

  • Chefredaktør til Fyns Amts avis

  • Publiceringsredaktør til DRTV

  • Life science journalist

  • Producer med lyst til digital udvikling søges til TV 2 Fyn

  • Redaktionschef til DR Syd

  • Fagbladet Folkeskolen søger ambitiøs kommerciel chef

  • Stream-tilrettelægger til TV 2 Fyn - vikariat

  • SoMe Manager

  • Digital Marketing Manager Copenhagen

  • DR Nyheder søger fem tværmedielle reportere til ny redaktion i Sydney

  • Teamleder med strategisk blik på sociale medier til TV2.DK

  • Ledende producer til TV 2 Fyn

Se flere jobs

Kolofon

MediaWatch
Søg

Sektioner

  • Digital
  • TV
  • Radio
  • Aviser
  • Magasiner
  • Forlag
  • Politik
  • Debat
  • Navne
  • Sitemap
  • RSS feeds

Redaktør

Julie Mia Fogde

julie@mediawatch.dk

Tlf.: +45 3330 8301

Ansv. chefredaktør

Anders Heering

Udgiver

JP/Politikens Hus A/S

Annonceafdeling

annoncering@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Annoncering

Jobannoncering

job@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Job

Abonnement

Prøv MediaWatch gratis eller få tilbud på et abonnement, der passer til lige netop dig eller din virksomhed.

mediawatch@infowatch.dk

Tlf.: +45 7077 7447

Læs mere om abonnement her

Adresse

MediaWatch

Rådhuspladsen 37

1785 København V

Tlf.: +45 3330 8365

Retningslinjer

  • Persondatapolitik

Copyright © MediaWatch — Alt materiale på denne side er omfattet af gældende lov om ophavsret

Microsoft er i gang med at udfase Internet Explorer – det er vi derfor også.
Vi anbefaler en af følgende browsere for en bedre oplevelse. Klik på et af ikonerne for at downloade en ny browser.

Med venlig hilsen,
MediaWatch

Google ChromeMozilla FirefoxMicrosoft Edge