Berlingske-chef: Der er noget helt galt i balancen mellem statens og de private medier

”Med DR i spidsen har der efterhånden bredt sig en tilstand af uhæmmet konkurrenceforvridning fra statens medier,” mener Tom Jensen, ansv. chefredaktør på Berlingske.
”DR’s ageren svarer til, at DR for 30 år siden havde grundlagt en papiravis betalt af licensen,” skriver Tom Jensen og opfordrer samtidig politikerne til at sætte grænser for de statsejede mediers produktion. | Foto: Stine Heilmann/APPR/Ritzau Scanpix
”DR’s ageren svarer til, at DR for 30 år siden havde grundlagt en papiravis betalt af licensen,” skriver Tom Jensen og opfordrer samtidig politikerne til at sætte grænser for de statsejede mediers produktion. | Foto: Stine Heilmann/APPR/Ritzau Scanpix

DR producerer i tiltagende grad tekstbaseret indhold, der konkurrerer med den type af journalistik og indhold, som de private medier lever af - og det er dybt problematisk for det private mediemarked. Det skriver Tom Jensen, ansv. chefredaktør for Berlingske, i en kommentar i egen avis.

Problemet er bl.a., at når borgerne bruger DR, så bliver indholdet oplevet som gratis, fordi indholdet ikke er bag betalingsmur, men finansieres over skatten, mens de samme borgere skal have penge op ad lommen og betale abonnement, når de møder de fleste private medier. 

Konkurrerer den statsejede og -finansierede station med de private medier om samme indhold, tager det brødet ud af munden på mediemarkedet, der i forvejen er under pres fra techselskaber om bl.a. indtægter fra annoncesalg, påpeger chefredaktøren.

”DR’s ageren svarer til, at DR for 30 år siden havde grundlagt en papiravis betalt af licensen,” skriver Tom Jensen og opfordrer samtidig politikerne til at sætte grænser for de statsejede mediers produktion.

Det er langt fra første gang, at der bliver rettet kritik mod DR’s produktion af tekstbaseret indhold fra de private mediers side. 

Argumenterne om, at det skaber konkurrenceforvridning og lægger pres på det private mediemarkeds forretningsmodel, har bl.a. brancheorganisationen Danske Medier gennem flere år fremført. Det har bl.a. ført til en klage til EU-Kommissionen i 2021. Der er endnu ikke taget stilling til sagen.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også