Minister ønsker input fra medieaktører forud for udbud af lydplatform

Ministeren inviterer producenter, platforme og andre medievirksomheder til ”teknisk lyttemøde” i næste uge for at få input til udbudsvilkår for den kommende lydplatform til børn og unge.
Kulturminister Jakob Engel-Schmidt inviterer mediebranchen til et ”teknisk lyttemøde”, hvor der skal hentes indsigt og erfaringer fra fagfolk til projektet, som forventes at blive udbudt til en privat aktør i 2024. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix
Kulturminister Jakob Engel-Schmidt inviterer mediebranchen til et ”teknisk lyttemøde”, hvor der skal hentes indsigt og erfaringer fra fagfolk til projektet, som forventes at blive udbudt til en privat aktør i 2024. | Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Inden Kulturministeren sender den kommende lydplatform og -indhold til børn og unge, der blev vedtaget som en del af medieaftalen fra juni, skal der nu indhentes input fra branchens aktører.

Minister Jakob Engel-Schmidt (M) inviterer nu branchen til et ”teknisk lyttemøde”, hvor der skal hentes indsigt og erfaringer fra fagfolk til projektet, som forventes at blive udbudt til en privat aktør i 2024.

Lyttemødet skal give medieaktører mulighed for at komme med faglig input til udformningen af udbuddet - eksempelvis inden for udbudsvilkår i forhold til indhold, distribution og segmentering af indhold, fremgår det af en pressemeddelelse.

”Jeg ser frem til, at vi får skabt et lydunivers, der vil berige og inspirere børn og unge. I den forbindelse er det vigtigt, at Kulturministeriet får det nødvendige input fra branchen, eksempelvis fra producenter, platforme og medievirksomheder. Branchens input er afgørende for, at det kommende lydunivers får indhold, der rammer plet og skaber værdi for de yngste generationer,” udtaler Jakob Engel-Schmidt.

”Jeg håber derfor, at alle brancheaktører, der kan og vil bidrage med relevant viden om lyd til børn og unge, vil møde op og komme med input til fagfolkene i ministeriet.”

Det tekniske lyttemøde finder sted 19 september, hvor der er afsat 1,5 time til formålet.

Flere virksomheder har allerede udtrykt interesse for det ventede udbud. 

Siden medieaftalen faldt på plads, har MediaWatch kunne fortælle om mindst fire veletablerede medieselskaber, som venter med spænding på udbuddet af lydplatformen til børn og unge, der kommer med 25 årlige statskroner i ryggen.

Både Zetland, JP/Politikens Hus, Story House Egmont og Podimo har meddelt, de ”med stor interesse” afventer de nærmere betingelser.

På nuværende tidspunkt er det forestående udbud kun skitseret i overordnede træk i medieforliget med en række punkter, som politikerne vil stille af krav til platform og indhold.

Der er afsat 12,5 mio. kr. til initiativet i 2024 og efterfølgende 25 mio. kr. årligt i 2025 og 2026. 

Derudover skal tjenesten være uden reklamer og gratis tilgængelig for brugerne, ligesom udvalget af indhold skal være differentieret til de forskellige alderstrin og dække flere genremæssige områder.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår