Mads Brandstrup glæder sig over pulje til ugeaviser: "Det kan ikke gå hurtigt nok"

Der er akut brug for den økonomiske støtte, mener den adm. direktør i Danske Medier, der derfor opfordrer til at pengene hurtigst muligt kommer ud og leve.
"De har ventet i flere år og har akut brug for støtten, der skal styrke oplysning og demokratisk debat udenfor de store byer,” siger den adm. direktør. | Foto: Danske Medier
"De har ventet i flere år og har akut brug for støtten, der skal styrke oplysning og demokratisk debat udenfor de store byer,” siger den adm. direktør. | Foto: Danske Medier

Det er godt nyt for lokaljournalistikken, at regeringen i sit finanslovsforslag for 2023 vil afsætte 43,1 mio. kr. til de danske ugeaviser. Og at få midlerne ud haster. Det mener adm. direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, fremgår det af en pressemeddelelse.

”Vi er meget glade for, at regeringen har lyttet til branchen og nu udviser reel handling ud fra løfterne,” udtaler Mads Brandstrup.

Meldingen om de 43,1 mio. kr. kom onsdag fra kulturminister Jakob-Engel Schmidt (M), og pengene skal ifølge ministeren være med til at sikre, at lokalmedier rundt omkring i landet fortsat findes i fremtiden. De lokale og regionale aviser har i længere tid tabt annonceomsætning til særligt digitale platforme som Google og Facebook. Finanslovssforslaget ventes at blive præsenteret torsdag. 

Fra Mads Brandstrup lyder det, at det er en hastesag at få puljen i spil i de mindre byer og landsdistrikter.

”Der har alt for længe været behov for afklaring om den lovede håndsrækning til ugeaviserne, og det kan ikke gå hurtigt nok med nu at få midlerne ud på de lokale ugeavisredaktioner. De har ventet i flere år og har akut brug for støtten, der skal styrke oplysning og demokratisk debat udenfor de store byer,” siger den adm. direktør i meddelelsen.

”I samme ombæring vil vi igen opfordre regeringen til, at omlægningen af mediestøtten også gennemføres hurtigst muligt, så vi får skabt mere ro og stabilitet om rammerne for at drive private medier i Danmark.”

De seneste tal fra Danske Medier Researchs Ugeavisernes Annoncestatistik viser, at ugeaviserne oplevede et fald i omsætningen på printannoncer på 7,8 pct. i 2022 sammenlignet med året før. 

En version af ugeavispuljen blev vedtaget ved medieforliget i foråret sidste år af et smalt flertal bestående af den daværende socialdemokratiske regering samt Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Frie Grønne, Alternativet og Kristendemokraterne. Ugeavispuljen skulle udmønte sig i samlet set 140 mio. kr. frem til 2025. Det nåede dog ikke at blive implementeret, før flertallet skiftede ved det seneste valg i november.

Der er fortsat ikke klarhed om, hvornår forhandlingerne af et ny medieforlig går i gang. 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også