MediaWatch

S-ordfører afviser borgerligt forslag om privatisering af P3

Det ville være ”en kæmpe fejl” at lade private aktører prøve kræfter med P3, mener Socialdemokratiets medieordfører, Kasper Sand Kjær, om forslaget fra Venstre, De Konservative og Dansk Folkeparti.

Foto: Jens Dresling

Regeringen kan ikke gå med til en privatisering af DR’s mest lyttede radiokanal P3, som tre borgerlige partier spillede ud med i forbindelse med forhandlingerne om et nyt medieforlig i en kronik i Berlingske i sidste uge. Det siger medieordfører for Socialdemokratiet, Kasper Sand Kjær, til Berlingske.

”Det forslag er en tilbagevenden til en lidt gammeldags og ideologisk måde at føre mediepolitik på, hvor det handler om at gøre DR mindst muligt. Det ville være en kæmpe fejl at privatisere P3, som er en af de eneste kanaler, der formår at levere public service til de unge, som er glade for kanalen,” siger Kasper Sand Kjær, Socialdemokratiets medieordfører, til avisen.

I sidste uges kronik fra de tre borgerlige medieordførere Birgitte Bergman (K), Jan E. Jørgensen (V) og Dennis Flydtkjær (DF), lød det, at regeringens forslag om at styrke DR med 120 mio. kr. yderligere over tre år skævvrider forholdet mellem statslige og private medier. Hvis de borgerlige partier skal med i en medieaftale, må regeringen gå med til at ændre på balancen mellem statslige og private medier, skrev de tre ordførere.

”Det kunne helt oplagt ske ved at privatisere P3. Der er i forvejen mange radio- og tv-programmer, der produceres af private med stor succes – hvorfor ikke lade private prøve kræfter med en hel radiokanal uden reklamer?”, lød det i kronikken.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs