MediaWatch

Partier kræver gennemsigtighed i klager over Facebook og Google

S og SF er klar til stramme reguleringerne af sociale medier for at imødekomme brugere, der oplever, at deres klager over bl.a. Facebook og Google ikke bliver hørt. Techselskaberne er åbne for stramninger.

Foto: Regis Duvignau/Reuters/Ritzau Scanpix

Der er behov for mere gennemsigtighed, når det kommer til klagesager fra brugere over sociale platforme som Facebook og Google. Det skal bl.a. inkludere, at brugere i højere grad kan se, hvilket indhold der bliver fjernet fra de sociale medier, mener flere partier ifølge Altinget.

"Det er svært at gennemskue, hvordan sociale platforme behandler en klage, efter at de har modtaget den. Vi har brug for at vide, hvordan de ting vi klager over, bliver behandlet," sagde Karina Lorentzen, retsordfører for SF, under en paneldebat. Hun bliver bakket op af Jeppe Bruus, retsordfører for Socialdemokratiet.

Hos techselskaberne er mere politisk regulering efterspurgt, da gråzoner gør det vanskeligt at navigere i, hvilket indhold der bør fjernes.

"Vi er afhængig af, at der er en myndighed der siger, at det er ulovligt, og at vi skal skride ind overfor ytringsfriheden," siger Christine Sørensen, politisk chef hos Google Danmark.

I forbindelse med en ny lovpakke Digital Service Act fra EU, der bl.a. skal opdatere lovgivningen omkring techselskabers ansvar for indhold på deres platforme, har bl.a. Danske Medier opfordret til en klageadgang for medier, hvis deres indhold bliver fjernet fra en platform. Samtidig skal techselskaberne tage mere ansvar for ulovligt indhold, lød det i et høringssvar.

Mere fra MediaWatch

Stort boligmagasin skifter fra Bladkompagniet

Realdania-ejet magasin med sekscifret oplag har skrevet kontrakt med en ny distributør. Prisen er lavere, og kvaliteten højere, lyder forklaringen. Realdania har ingen planer om at stoppe den trykte udgave af magasinet.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs