MediaWatch

Danske Medier ønsker hurtig handling i spørgsmål om tech-beskatning

Både nationale og europæiske politikere skal på banen hurtigst muligt for at sikre mere fair konkurrence mellem medier og tech-selskaber, mener Danske Mediers direktør.

Louise Brincker, direktør, Danske Medier. | Foto: Danske Medier

Der er behov for en snarlig løsning på spørgsmålet om, hvordan tech-selskaber som Google og Facebook skal beskattes. Det er holdningen hos de private mediers brancheorganisation Danske Medier, skriver Altinget.

En international løsning i OECD-regi er så småt under opsejling, mens Socialdemokratiet har talt varmt for dansk enegang i spørgsmålet, hvis en aftale med flere lande om bord trækker ud.

"Der er brug for en hurtig løsning, der kan være med til at sikre bedre betingelser for fair konkurrence mellem medierne og techgiganterne. Det kræver handling − både fra vores nationale og europæiske politikere," skriver Louise Brincker, direktør for Danske Medier, i en skriftlig kommentar til Altinget.

OECD-landene prøver på at finde fælles fodslag inden udgangen af 2020, skriver mediet.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs