MediaWatch

En ny regering er på vej: Få overblik over partiernes mediepolitik

Mediepolitik på valg: Mandatfordelingen er på plads med overvejende flertal til den røde side af folketingssalen. Det kaster sidste års medieaftale og mediepolitik op i luften. Læs her, hvordan partierne hver især vil kæmpe for, at brikkerne falder.

Foto: Philip Davali/Ritzau Scanpix 2019

Allerede da sidste års smalle medieaftale mellem VLAK-regeringen og DF blev indgået, lød det fra flere partier i rød blok, at man ville kaste forliget over bord, hvis fløjen kom til magten efter et valg.

Valget er nu afholdt, og natten til torsdag stod det klart, at de røde partier med Mette Frederiksen (S) i spidsen har et overvejende flertal i Folketinget – selv uden Alternativet. Socialdemokratiet får 48 mandater, mens De Radikale får 16, SF får 14, og Enhedslisten får 13. De fire partier har dermed tilsammen 91 mandater. Alternativet får 5 mandater.

Det kaster den hidtil førte mediepolitik op i luften, og hvis partierne holder fast i deres udmeldinger fra den seneste uge, hvor både Socialdemokratiet, SF, Enhedslisten, Radikale Venstre og Alternativet erklærede, de vil have genåbnet medieforliget.

Hvordan brikkerne måtte falde er selvfølgelig endnu usikkert. MediaWatch har op til valget bedt en række mediepolitiske ordførere udpege deres ståsteder i forhold til en række centrale spørgsmål.

Her kan du dykke ned i, hvad partierne vil kæmpe for at få gennemført i en ny runde medieforhandlinger, når spørgsmålet falder på bl.a. DR, beskatning af techselskaber, mediestøtte, Public Service Puljen, Radio24syv og de nye radio- og tv-kanaler.

Analyse: Valgresultat varsler ny medieaftale – og kan afblæse DR's sidste spareplan

"Det vigtigste straks efter valget er, at vi finder en løsning i forhold til 24syv"

Enhedslisten: Vi indkalder til nye medieforhandlinger på torsdag

DF er klar til at tage ny debat om mediestøtte

R: Snævre medieforlig er en uskik

Venstre er villig til at se på filmbranchens ønske om produktionsrabatter efter valg

S vil have techkoncerner til lommerne: "Vi er villige til at gå enegang"

SF vil droppe udbud af ny tv-kanal: "Den er spild af penge"

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere