MediaWatch

Sidste års annoncevækst i England var den højeste i fem år

Biograf, digital og tv oplevede alle vækst i annonceomsætning, mens både de nationale og regionale aviser gik tilbage.

Ikke siden slutningen af 2010 har det britiske annoncemarked oplevet så høj vækst, som det gjorde i 2015. Det skriver The Guardian.

Ifølge en rapport fra The Advertising Association voksede det samlede annoncemarked i Storbritannien med 7,5 pct. til 20,1 mia. pund (192,6 mia. kr.). Særligt biografkategorien havde et jubelår med en vækst på 21 pct. Det kan biograferne ifølge The Guardian særligt takke skaberne af Star Wars- og James Bond-filmene for.

For de britiske aviser var 2015 omvendt et år, der mest af alt bør gå i glemmebogen. De nationale avisbrands oplevede et annoncefald på 11 pct. til 1,2 mia. pund (11,5 mia. kr.), mens de regionale avisbrands faldt 6,2 pct. til 1,17 mia. pund (11,2 mia. kr.).

Det digitale annoncesalg steg ifølge rapporten 17,3 pct. til 8,6 mia. pund (82,4 mia. kr.). Fremgangen skyldes særligt mobil, der voksede 61 pct. til 2,6 mia. pund.

Tv-annoncering steg 7,3 pct. til 5,2 mia. pund (49,8 mia. kr.), som bl.a. var drevet af vækst i kategorien video-on-demand.

Mere fra MediaWatch

Overblik: Her er partiernes erhvervspolitik

Manglende arbejdskraft og selskabsskattelettelser vil stå højt på den erhvervspolitiske dagsorden under det kommende folketingsvalg, mener politisk redaktør. Trods udfordringer får erhvervslivet dog næppe megen opmærksomhed under valgkampen. Få overblikket over partiernes erhvervspolitiske ønsker her.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs