Sidste års annoncevækst i England var den højeste i fem år

Biograf, digital og tv oplevede alle vækst i annonceomsætning, mens både de nationale og regionale aviser gik tilbage.

Ikke siden slutningen af 2010 har det britiske annoncemarked oplevet så høj vækst, som det gjorde i 2015. Det skriver The Guardian.

Ifølge en rapport fra The Advertising Association voksede det samlede annoncemarked i Storbritannien med 7,5 pct. til 20,1 mia. pund (192,6 mia. kr.). Særligt biografkategorien havde et jubelår med en vækst på 21 pct. Det kan biograferne ifølge The Guardian særligt takke skaberne af Star Wars- og James Bond-filmene for.

For de britiske aviser var 2015 omvendt et år, der mest af alt bør gå i glemmebogen. De nationale avisbrands oplevede et annoncefald på 11 pct. til 1,2 mia. pund (11,5 mia. kr.), mens de regionale avisbrands faldt 6,2 pct. til 1,17 mia. pund (11,2 mia. kr.).

Det digitale annoncesalg steg ifølge rapporten 17,3 pct. til 8,6 mia. pund (82,4 mia. kr.). Fremgangen skyldes særligt mobil, der voksede 61 pct. til 2,6 mia. pund.

Tv-annoncering steg 7,3 pct. til 5,2 mia. pund (49,8 mia. kr.), som bl.a. var drevet af vækst i kategorien video-on-demand.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også