MediaWatch

Schibsted satser stort på programmatic

Den norske mediekoncern Schibsted går all-in på datadrevet annoncesalg med en ny programmatic-platform.

Foto: PR/Schibsted

I morgen flytter norske Schibsted med få undtagelser hele sit digitale annoncesalg over på en ny teknologisk platform kaldet Appnexus. Det skal gøre det muligt for mediebureauer og annoncører at købe digitale annoncering programmatisk, skriver Kampanje.

I første omgang vil skiftet omfatte salg af bannerannoncer, men planen er, at videoannoncering og native advertising med tiden også skal sælges programmatic.

”Det vigtigste, vi gør nu, er, at vi får VG og Finn over Appnexus og Storby inden sommer. Så kommer videoen og native fortløbende," siger Per Håkon Fasting, annoncedirektør i Schibsted, til Kampanje.

Ifølge Per Håkon Fasting vil programmatic i fremtiden stå for halvdelen af Schibsteds digitale omsætning.

En dugfrisk prognose fra det uafhængige analysebureau IRM viser, at omsætningen fra programmatisk salg i Norge ventes at blive på 943 mio. norske kr. (747 mio. kr.) i 2016. Det er en stigning på 84 pct. sammenlignet med 2015, hvor kategorien omsatte for 512 mio. norske kr.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Smal medieaftale i hus, mediedistributører forventer højere priser, borgerlige varsler tilbagrulning af forlig, endnu en streamingtjeneste gør indtog i Norden og ny virksomhed vil give podcasts international succes. Vi tager en rundtur i uge 21 i Mediedanmark.

K-ordfører kalder skrottet some-lovforslag for tidsspild

Et lovforslag, som skulle forpligte bl.a. sociale medier til at fjerne ulovligt indhold inden for 24 timer, er bremset af EU-Kommissionen. Konservatives erhvervs- og forbrugerordfører mener, lovforslaget fra begyndelsen skulle have været udformet anderledes.

Debat: Medieforhandlingerne viser skræmmende mangel på viden

Resultatet af medieforliget er et skævvredet mediemarked, hvor regeringen med pincet vil udpege, hvilke medier og hvilket indhold, der fortjener politikernes nåde. Sådan lyder det fra direktør i Danske Medier, Mads Brandstrup, i dette debatindlæg.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs