MediaWatch

Schibsted satser stort på programmatic

Den norske mediekoncern Schibsted går all-in på datadrevet annoncesalg med en ny programmatic-platform.

Foto: PR/Schibsted

I morgen flytter norske Schibsted med få undtagelser hele sit digitale annoncesalg over på en ny teknologisk platform kaldet Appnexus. Det skal gøre det muligt for mediebureauer og annoncører at købe digitale annoncering programmatisk, skriver Kampanje.

I første omgang vil skiftet omfatte salg af bannerannoncer, men planen er, at videoannoncering og native advertising med tiden også skal sælges programmatic.

”Det vigtigste, vi gør nu, er, at vi får VG og Finn over Appnexus og Storby inden sommer. Så kommer videoen og native fortløbende," siger Per Håkon Fasting, annoncedirektør i Schibsted, til Kampanje.

Ifølge Per Håkon Fasting vil programmatic i fremtiden stå for halvdelen af Schibsteds digitale omsætning.

En dugfrisk prognose fra det uafhængige analysebureau IRM viser, at omsætningen fra programmatisk salg i Norge ventes at blive på 943 mio. norske kr. (747 mio. kr.) i 2016. Det er en stigning på 84 pct. sammenlignet med 2015, hvor kategorien omsatte for 512 mio. norske kr.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Flere historier om mediekoncerners sparerunder, Disneys søsætning af første nordiske produktion og opkøbet af it-medie har alle været med til at præge nyhedshimlen over Mediedanmark i denne uge. Få overblikket her.

Politiken-ledelse nedbringer antallet af fyringer

Fire af de varslede fyringer er nu erstattet med frivillige fratrædelser. Medarbejderne har ”en stærk forventning” om, at de videre forhandlinger vil føre til, at antallet af fyringer ender på nul.

Jyllands-Posten indleder forhandlinger om frivillige fratrædelser

Medarbejderne er vendt tilbage til arbejdet, fordi de oplevelser, at ledelsen nu åbner for reelle forhandlinger om vilkårene for afskedigelser af seks redaktionelle medarbejdere. Der er indledt individuelle forhandlinger om frivillige fratrædelser, bekræfter ansv. chefredaktør Jacob Nybroe.

Poul Madsen trækker sig fra Den Uafhængige

Små tre måneder efter at være tiltrådt som arbejdende bestyrelsesformand og medejer af Den Uafhængige er Poul Madsen stoppet i begge roller. Han fortsætter dog som mediets ”gode ven”.

Jysk Fynske-ledelse genovervejer alle udviklingsprojekter

Mediekoncernens omkostninger stiger med tocifret millionbeløb i 2023, mens indholdssalget er udfordret af inflation og stramme budgetter. Derfor skal alle udviklingsprojekter genevalueres – herunder lokalsatsningen med 24 digitale betalingsmedier, som adm. direktør ikke kan love at holde hånden under.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs