MediaWatch

Gyldendal klar til nyt finansielt kapitel ovenpå fremgang

Gyldeldal løfter omsætningen og opjusterer forventningerne til hele året i dagens halvårsregnskab.

Foto: MORTEN LANGKILDE/POLFOTO/ARKIV

Gyldendal er klar til at vende en ny side i forlagets regnskabsbøger og opjusterer efter et halvår, der viser fremgang. Det fremgår af forlagets halvårsregnskab.

Forlaget har i årets første seks måneder haft en omsætning på 335,6 mio. kr. mod 323,6 mio. kr. i samme periode sidste år.

Endnu bedre ser det ud, hvis man ser på forlagets resultat. Periodens driftsresultat før afskrivninger blev 8,2 mio. kr. mod et underskud på 7,1 mio. kr. i samme periode i 2014.

Periodens samlede resultat gik ligeledes frem, nemlig til 3,7 mio. kr. fra 0,7 mio. kr. Resultatet før skat vendte til et overskud på 4,4 mio. kr. fra et underskud på 12,9 mio. kr. Resultatet er fordelt med et underskud på 0,5 mio. kr. fra de fortsættende aktiviteter, mens de ophørende distributionsaktiviteter, Nordisk Bog Center, gav et plus på 4,9 mio. kr.

Opjusterer forventninger

"Gyldendal har traditionelt underskud i årets første halvår. De senere års fokus på indtjeningsforbedringer i såvel forlags- som distributionsaktiviteterne er fortsat i 2015 og har haft positiv effekt i begge segmenter. Særligt det kontinuerlige fokus på produktions og distributionsomkostninger har båret frugt," skriver selskabet i regnskabet for første halvår.

Gyldendal er dermed klar til et nyt finansielt kapitel for forlaget og opjusterer forventningerne til 2015's resultat. Selskabet venter nu et resultat før skat, der er "lidt bedre" end i 2014. Omsætningsforventningerne præciseres til 825 mio. kr.

Tidligere ventede selskabet en omsætning og et resultat før skat på samme niveau som i 2014, hvor omsætningen blev på 844,9 mio. kr. og resultatet før skat på 75,8 mio. kr.

/ritzau/FINANS

Mere fra MediaWatch

Mediekommentator kalder medieforlig en "lappeløsning"

Endnu en smal medieaftale er landet, uden der bliver foretaget markante ændringer af rammerne for de danske medier, som medievirksomheder kan slå sig på, lyder vurderingen fra mediekommentatorer. De store ændringer er udsat med en lang række udvalg og undersøgelser, og spørgsmålet er, hvor mange af regeringens mål, der reelt kan føres ud i livet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs