MediaWatch

Gyldendal klar til nyt finansielt kapitel ovenpå fremgang

Gyldeldal løfter omsætningen og opjusterer forventningerne til hele året i dagens halvårsregnskab.

Foto: MORTEN LANGKILDE/POLFOTO/ARKIV

Gyldendal er klar til at vende en ny side i forlagets regnskabsbøger og opjusterer efter et halvår, der viser fremgang. Det fremgår af forlagets halvårsregnskab.

Forlaget har i årets første seks måneder haft en omsætning på 335,6 mio. kr. mod 323,6 mio. kr. i samme periode sidste år.

Endnu bedre ser det ud, hvis man ser på forlagets resultat. Periodens driftsresultat før afskrivninger blev 8,2 mio. kr. mod et underskud på 7,1 mio. kr. i samme periode i 2014.

Periodens samlede resultat gik ligeledes frem, nemlig til 3,7 mio. kr. fra 0,7 mio. kr. Resultatet før skat vendte til et overskud på 4,4 mio. kr. fra et underskud på 12,9 mio. kr. Resultatet er fordelt med et underskud på 0,5 mio. kr. fra de fortsættende aktiviteter, mens de ophørende distributionsaktiviteter, Nordisk Bog Center, gav et plus på 4,9 mio. kr.

Opjusterer forventninger

"Gyldendal har traditionelt underskud i årets første halvår. De senere års fokus på indtjeningsforbedringer i såvel forlags- som distributionsaktiviteterne er fortsat i 2015 og har haft positiv effekt i begge segmenter. Særligt det kontinuerlige fokus på produktions og distributionsomkostninger har båret frugt," skriver selskabet i regnskabet for første halvår.

Gyldendal er dermed klar til et nyt finansielt kapitel for forlaget og opjusterer forventningerne til 2015's resultat. Selskabet venter nu et resultat før skat, der er "lidt bedre" end i 2014. Omsætningsforventningerne præciseres til 825 mio. kr.

Tidligere ventede selskabet en omsætning og et resultat før skat på samme niveau som i 2014, hvor omsætningen blev på 844,9 mio. kr. og resultatet før skat på 75,8 mio. kr.

/ritzau/FINANS

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Ny rapport om danskernes nyhedsbrug, første skridt mod aftale for DPCMO, startskud på Se og Hør-strategi og et nødopråb fra produktionsbranchen er blandt nogle af ingredienserne, der har sat smag på denne uge i mediebranchen. Få et overblik i ugens briefing.

EU vil kræve strengere kontrol med statslige annoncekroner

I et nyt udspil lægger Europa-Kommissionen nu op til flere krav til gennemsigtighed og fair tildeling, når alt fra regeringer til statsejede virksomheder køber reklameplads hos medierne. Forslaget møder opbakning hos Danske Medier, der dog overordnet ser lovforslaget som dårligt nyt for mediebranchen.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs