MediaWatch

Facebook går i Tiktoks fodspor med filmruller og korte videoer

Det kinesiske sociale medie Tiktok er blevet så stor en trussel mod amerikanske Facebook, at Facebook-stifter Mark Zuckerberg ifølge internt dokument har bedt sine ingeniører om at få feedet til at minde om konkurrentens.

Foto: Zz/AP/Ritzau Scanpix

En boks med filmruller og korte videoer er dukket op i feedet på Facebook og er et af de tydelige beviser på strategien for Facebook og Instagram om, at det fremadstormene videomedie Tiktok skal have kamp til stregen. Det skriver Jyllands-Posten i dagens avis.

En måling fra data.ai blandt Android-brugere i USA viser ifølge avisen, at Tiktok hævede antallet af timer, brugerne spenderer om måneden, fra 22,8 til 28,7, mens Facebook-forbruget faldt fra 16,8 til 15,5 timer om måneden.

Den udvikling er ifølge Jyllands-Posten baggrunden for, at Mark Zuckerberg ifølge et internt dokument, som techmediet The Verge har fået fat på, i april skrev til Facebooks ingeniører, at de skulle få lavet Facebook-feedet om, så det mindede mere om Tiktok - og det affødte altså boksen med korte videoer i feedet.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Illustreret Videnskab hentede ny chefredaktør med fortid på B.T., Sam Productions meldte om sikker sejlads gennem 2021, inden modvind ramte i 2022, og rundspørge viste begrænset vilje til at betale for podcasts. Dét og meget mere kan du blive klogere på i denne uges overflyvning over mediebranchen.

Flertal vil af med spilreklamer

Et flertal af den danske befolkning mener, at spilreklamer bør forbydes. Det viser en meningsmåling, som Jyllands-Posten har fået lavet.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

MediaWatch job

Se flere jobs

Se flere jobs

Watch job

Se flere jobs

Se flere jobs