MediaWatch

North Media opjusterer resultatprognosen for 2020

North Media opjusterer sine forventninger til driften, fordi tiltag for at effektivisere omkostningerne slår til hurtigere end ventet. Forventningerne til omsætningen nedjusteres.

Foto: PR/North Media

North Media har fredag kort tid før lukketid opjusteret resultatforventningerne til 2020, idet omkostningseffektiviteten slår hurtigere igennem end ventet, mens omsætningsforventningerne modsat bliver nedjusteret.

Det skriver North Media i en meddelelse.

Selskabet opjusterer forventningerne til driftsresultatet (EBIT før særlige poster) til 200-230 mio. kr. fra tidligere ventet på niveau med 2019, det vil sige et driftsresultat i niveauet 160 mio. kr.

North Medias omsætning forventes nu at udgøre 990-1040 mio. kr. i 2020. Der blev senest udmeldt forventninger til koncernomsætningen i årsrapporten for 2019. Her var forventningerne en omsætning på 1075-1125 mio. kr. inklusive omsætningen for de nu frasolgte aktiviteter i North Media Aviser.

Coronakrisen har påvirket omsætningen negativt, men koncernens fokus på kerneforretningen og på omkostningseffektiviteten slår imidlertid igennem hurtigere end forventet.

"Opjusteringen skyldes således, at usikkerheden og den negative påvirkning forbundet med Covid-19 krisen nu vurderes at blive mindre end tidligere antaget, samt at udviklingen i forretningsområdet North Media Online og særligt Boligportal er meget positiv og bedre end ventet," skriver North Media.

FK Distribution leverer den største del af opjusteringen gennem en markant omkostningsreduktion i forbindelse med overgangen fra to til én ugentlige omdelinger.

North Media påpeger, at de opdaterede forventninger til året forudsætter en fortsættelse af den nuværende gradvise åbning og normalisering af det danske samfund.

2En forværring af Covid-19 krisen kan/vil således påvirke forventningerne negativt," skriver North Media.

North Media-aktien lukkede fredag med en stigning på 8,2 pct. i 58,20 kr.

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Radio Loud er snart no more, mens sportslisten skal genoplives, hvis det står til kulturministeren. Brancheorganisationer råbte vagt i gevær over nyt lovforslag om moms på rettigheder, en tv-status blev gjort op, og Frankfurt Bogmesse vendte tilbage i fysisk form. Alt det og meget mere i ugens overblik over slagets gang i mediebranchen

Læs også

Trial banner

Seneste nyt

Se flere jobs