MediaWatch

Svenske aviser øgede digitale indtægter i 2015

De digitale indtægter hos de svenske morgenaviser viste en tocifret vækst i 2015.

De svenske morgenaviser øgede i 2015 de digitale annonceindtægter med 10,3 pct. Det skriver Resume på baggrund af TU's internetbarometer.

Samlet set landede morgenavisernes digitale indtægter på 738 mio. svenske kr., svarende til 589 mio. kr. Stigningen dækker dog over, at væksten varierer fra kvartal til kvartal, og at geografi også spiller ind.

Aviserne i de store byer øgede sine digitale indtægter med 8,2 pct. til 406 mio. svenske kr., mens lokalaviserne lagde 12,7 pct. til og landede på 377 mio. svenske kr. Samtidig var fjerde kvartal årets stærkeste og sikrede, at væksten blev tocifret.

"Annonceindtægterne fra lokalavisernes sider præsterede dårligt i de seneste kvartaler, men klarede sig stærkt i det sidste kvartal og viste en vækst på 23 pct. Det er disse tal, jeg vil se den fortsatte vækst i den nærmeste tid," siger TU's afgående chefsanalytiker Tobias Hedström til Resume.

Forsiden lige nu

HuffPost klipper navlestreng til borgerjournalistik

Onlinemedie gør op med en af grundstenene i konceptet og vil ikke længere bringe indhold fra bloggere og bidragsydere, der hidtil har leveret gratis indhold. Det sker for at forbedre den journalistiske kvalitet og undgå at sprede misvisende information, siger chefredaktør.

Relaterede

mediawatch 14 day trial

Seneste nyt

Mediejob

Se flere

Se flere