MediaWatch

Svenske aviser øgede digitale indtægter i 2015

De digitale indtægter hos de svenske morgenaviser viste en tocifret vækst i 2015.

Foto: Miriam Dalsgaard/Polfoto/Arkiv

De svenske morgenaviser øgede i 2015 de digitale annonceindtægter med 10,3 pct. Det skriver Resume på baggrund af TU's internetbarometer.

Samlet set landede morgenavisernes digitale indtægter på 738 mio. svenske kr., svarende til 589 mio. kr. Stigningen dækker dog over, at væksten varierer fra kvartal til kvartal, og at geografi også spiller ind.

Aviserne i de store byer øgede sine digitale indtægter med 8,2 pct. til 406 mio. svenske kr., mens lokalaviserne lagde 12,7 pct. til og landede på 377 mio. svenske kr. Samtidig var fjerde kvartal årets stærkeste og sikrede, at væksten blev tocifret.

"Annonceindtægterne fra lokalavisernes sider præsterede dårligt i de seneste kvartaler, men klarede sig stærkt i det sidste kvartal og viste en vækst på 23 pct. Det er disse tal, jeg vil se den fortsatte vækst i den nærmeste tid," siger TU's afgående chefsanalytiker Tobias Hedström til Resume.

Mere fra MediaWatch

Kulturminister om regulering af sociale medier: Vi har sovet i timen

Regeringen er på vej med et lovforslag om regulering af ulovligt indhold på sociale medier. Det er led i en ambition om i højere grad at kunne stille techselsaber til ansvar for spredningen af indhold på deres platforme. Men der mangler et opgør med indhold, der er skadeligt uden at være ulovligt, lyder det fra kulturministeren.

Filmfolk vil have lavet om på støttemodellen til dansk film

DR og TV 2 bør i fremtiden skulle forpligte sig til støtte danske spillefilm, inden de går i produktion, i stedet for at det sker på bagkant som i dag. Det bør et nyt medieforlig lave om på, lyder det fra Danske Filminstruktører, der bakkes op af Producentforeningen og DFI.

Læs også

Relaterede

Seneste nyt

Se flere jobs