MediaWatch

Blognetværk lancerer videoblogging

Annoncenetværket Bloggers Delight satser på, at videoblogging kan give nye indtægter i form af pre-rolls - uden ‘lukkeknap’.

Snart kan de bloggere, der er en del af annonce- og salgsnetværket Bloggers Delight også uploade videoklip, hvor de eksempelvis fortæller om dagens outfit. I alt er netværket oppe på 81 blogs, der ud over mode tæller mad, interiør og en pokerblog.

Videoklippene skal også åbne nye annoncemuligheder i form af reklamefilm, de såkaldte pre-rolls, på mellem fem og 15 sekunder, lyder det fra Henrik Teisbæk. Han er en af de i alt ni partnere bag Bloggers Delight, der netop nu er ude at præsentere konceptet for mediabureauerne.

“I Sverige er der 50-100.000 blogs, som bruger videoblogging. Den tendens tror vi også på kommer til Danmark, og den vil vi gerne være first movers med, ligesom vi var først med at lave et blognetværk. Videoblogging giver både bloggerne mulighed for at lave nyt interessant indhold, og det giver også annoncørerne gode muligheder, fordi der er langt højere klikrater end på traditionelle bannerannoncer,” siger Henrik Teisbæk.

Generelt har webtv-annoncering dog stadig svært ved at komme i “omsætningsgear”, ifølge flere mediabureauer, som også kritiserer, at brugerne kan klikke reklamerne væk. Bloggers Delights pre-rolls får dog ikke nogen 'lukkeknap', så brugeren er nødt til at se dem for at komme til indholdet, desuden ser blognetværket gode takter for webtv-reklamer i Sverige, lyder det fra Henrik Teisbæk.

“Der er det en integreret del af annonceomsætningen. Danmark er generelt lidt bagefter, så det er naturligt, at det kommer senere til os, men i 2012 tror vi, at web-tv-reklamer bliver langt mere gængse. Der er gode svenske cases på det, og vores videoindhold har ikke en lukkeknap, så vi kan tvinge læserne til at se det."

Bloggers Delight er nu oppe på lidt over 80 blogs og forventer fortsat at nå målsætningen om 100 blogs i 2011. Ifølge Gemius kommer blognetværkets samlede brugertal op på 265.000 i december, Gemius renser dog ikke brugertallene lige så grundigt for gengangere som FDIM’s målinger. Henrik Teisbæk håber fortsat, at det bliver muligt at få målt bloggernes brugertal af FDIM på et tidspunkt. Det skulle allerede have været muligt efter sommerferien, men måtte udsættes, da FDIM-medlemmerne først skal vedtage en ændring af regelsættet, som vil gøre det muligt at inkludere annoncenetværkene.

“Vi venter på, at FDIM kan give os lov til at være med, for det vil vi rigtig gerne, så vi kan vise vores data på samme måde som andre internetmedier. Men vi har allerede et godt samarbejde med mediabureauerne, så det er ikke et problem for os, at vi i dag ikke bliver målt af FDIM,” siger Henrik Teisbæk.

- TBH

Mere fra MediaWatch

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs