FDIM udskyder måling af blognetværk

FDIM’s bebudede åbning for annoncenetværk efter sommerferien er blevet udskudt.
MediaWatch

Blognetværk må væbne sig med tålmodighed, hvis de vil have målt deres trafik af internetmediernes brancheforening, FDIM. 

I foråret sendte FDIM ellers et nyt regelsæt i høring hos medlemmerne, der efter sommerferien ville gøre det muligt for annoncenetværk for mindre medier eller bloggere at få målt brugertal og sidevisninger af branchens fælles standard i FDIM.

Det ville blandt andet have været relevant for Bloggers Delight, der håndterer annoncesalget for over 80 bloggere. Men sådan er det endnu ikke gået, fortæller Allan Sørensen (foto), analysechef i FDIM.

“Den åbning, der blev luftet før sommerferien, kom i forbindelse med et forslag om at inkludere annoncepartnerskabssites, men det viste sig, at eksempelvis Bloggers Delight ikke opfyldte kravene i vores regelsæt for medlemskab,” siger Allan Sørensen.

Skal eje indholdet
Bloggers Delight ejer nemlig udelukkende retten til at sælge annonceplads på de forskellige blogs, som dækker alt fra mode til mad. Selve indholdet ejer bloggerne selv, og det kolliderer med FDIM’s regler, som de er i dag.

“Havde de også ejet minimum 50 pct. af indholdet, ville der ikke have været noget problem, men man skal være medejer af indholdet for at få målt sin trafik og for at få den publiceret af FDIM. For at finansiere driften af en omfattende og objektiv måling, som vi laver, er det mest solidarisk, at alle betaler til det, derfor kan de små bloggere ikke blive målt gratis,” siger Allan Sørensen.

Nyt regelsæt
Selvom Bloggers Delight ville tage bloggernes udgift til målingen på sig, er det altså ikke godt nok, ifølge de nuværende regler, men Allan Sørensen forventer fortsat, at anoncenetværk af forskellig art kan blive en del af FDIM på længere sigt.

“Vi har stadig velvilje over for bloggerne, så vi ser nu på, om vi kan indrette medlemskaber, der gør det attraktivt for samarbejder i stil med blognetværk at blive medlem af FDIM. Det kræver et oplæg til et nyt regelsæt, og det arbejdes der på i sekretariatet,” siger Allan Sørensen og tilføjer, at det ikke ligefrem bliver nemmere at afgrænse reglerne for medlemskab.

“Der er ikke længere et site, som laver en type indhold eller et produkt. I dag er der mange samarbejder på kryds og tværs med forskellige udformninger. Det er sværere at håndtere, men det er samtidig fantastisk, at der er den udvikling.”

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også