Global: Schibsted kan sylte Edda-opkøb

Schibsted kan sætte en stopper for opkøb af Edda Media, dagblade sylter innovation og analogt sluk gik glat i Frankrig.
MediaWatch

 

Edda Media får næppe Schibsted-selskab som ejere
Polaris Medias koncernchef Per Axel Koch skulle arbejde på at opkøbe Mecom-ejede Edda Media, som også A-pressen og flere andre er interesserede i. Men Polaris-aktionærer som Schibsted skulle være lunkne over for den idé, skriver Dagens Næringsliv, ifølge Na24.no. Schibsted skulle i stedet ønske at indlemme Polaris fuldt ud i sin organisation. Ingen af oplysningerne er bekræftede af Schibsted.

Murdoch overlever i BSkyB-bestyrelse
De utilfredse aktionærer fik ikke held til at smide James Murdoch ud af bestyrelsen i tv-selskabet BSkyB, skriver C21media.net. Mere end 81 pct. stemte nemlig for, at han skulle bevare sin post trods virakken om hans rolle som leder af News International, der tidligere udgav den skandaleramte News of the World-avis.

Facebook skal børsnoteres
Til april-juni bliver Facebook formentlig børsnoteret, skriver Wsj.com. Håbet er ifølge avisens kilder, at det vil give selskabet en værdi på 100 mia. dollar.

CNN-vært skal grilles af britiske parlamentarikere
Den britiske journalist Pierce Morgan, som har sit eget talkshow på CNN, skal forklare sig for den gruppe af parlamentarikere i UK, som i øjeblikket forsøger at komme til bunds i, hvordan aflytningsskandalen på News of the World kunne finde sted. Han er tidligere redaktør på tabloidavisen og på Daily Mirror. Det skriver Digitalspy.co.uk.

The Sun kaster sig ud i social gaming
Sociale spil er et nyt indsatsområde for den britiske tabloidavis the Sun, som lancerer sit første “social game” med titlen ‘Sun Football Legends'. Det giver brugerne mulighed for at leve sig ind i, hvordan det er at være fodboldspiller på topplan, skriver Marketingmagazine.com. Spillet giver mulighed for at komme på forsiden af en virtuel the Sun-avis og at købe virtuelle gaver ved hjælp af Paypal-betalingssystemet. “In-game advertising og “branded virtual goods”, skulle vække stor interesse hos annocørerne.

Schibsted lukker jobsite, der var dobbelt-konfekt
I Schibsted-koncernen fandtes to jobsites, og nu har koncernen valgt at lukke det der kaldes Jobb24, skriver Dagensmedia.se. En direktør for nye medier i Schibsted siger til Dagens Media, at: “Dels har vi dragit igång Blocket Jobb, som är en större satsning, dels har vi drivit Jobb24 med SvD i flera år och den har inte fått den effektivitet i verksamheten som vi hoppats på”.

Dagblade sylter innovation
I årevis har også svenske dagblade talt om at satse på kvalitet, men alligevel hives pengene hjem på besparelser, imens afgående direktører har fyrstelige fratrædelsesordninger. Det fremmer ikke innovation og kreativitet hos medarbejderne, når de skal løbe hurtigere og hurtigere frem for at have tid til refleksion, kan man kort opsummere nogle af pointerne i chefredaktør Helena Giertta leder på Journalisten.se.

Analogt sluk gik glat i Frankrig
I går slukkede den sidste region i Frankrig for sit analoge tv-signal, og katastrofen har vist sig at udeblive, ligesom det var tilfældet i Danmark. Det digitale signal giver blandt andet franskmændene adgang til 19 gratis kanaler. De er i øvrigt gået til den med informationsindsatsen, som blandt andet har involveret 43.000 frivilligt uddannede, som har været på besøg i over 500.000 husstande for at hjælpe det analoge sluk på vej. Hele herligheden har kostet 150 mio. euro, hvoraf staten har stået for to tredjedele, og tv-stationerne for de 50 mio. euro, skriver Lefigaro.fr.

Sveriges Radio er mest troværdig
Sveriges svar på DR er mest troværdig, ifølge svenskernes årlige troværdighedsbarometer, der pudsigt nok ikke kun indeholder nyhedskilder eller professioner, men også konkrete selskaber som Ikea (?). Ikea får for øvrigt en 3. plads, hvilket da er meget godt klaret efter kritiske dokumentarer om stifterens hang til skattely. Det skriver Dagensmedia.se.

Mediers nedskæringer dækkes dårligt
Nyhedsorganisationerne kræver fuld åbenhed og klar besked fra alle andre, men når det gælder at rapportere fra egne nedskæringer, gælder andre journalistiske standarder, skriver American Journalism Review. Så bruger de nemlig ofte eufemismer og “sugar coating”, hedder det.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også