Berlingske Nyhedsbureau har aftale på plads

På et hængende hår er Berlingske Media blevet enige med medarbejderne om en aftale for det nye nyhedsbureau, hvor medarbejderne starter 1. december.
MediaWatch

I går godkendte medarbejderne fra Berlingske, Urban og B.T. endeligt aftalen for Berlingske Nyhedsbureau, skriver Journalisten.dk.

Den skal sikre, at bureauet kan gå i luften 1. januar. Medarbejderne starter allerede 1. december og har blandt andet sikret sig genetillæg for natarbejde med den nye aftale. Striden har blandt andet stået om, hvilke medarbejdere der ville blive en del af det nye bureau og på hvilke vilkår. Det fik Journalistforbundet til at udtrykke tvivl om, hvorvidt en aftale kunne nå at komme på plads inden årsskiftet.

Tillidsrepræsentant Frederik Juel, der har været med til at forhandle aftalen på plads, men nu er på ferie, er tilfreds med udfaldet.

“Aftalen er god nok, vi har mere været utilfredse med processen omkring aftalen og de pistolagtige forhandlinger, der har været samt den måde vores kollegaer er blevet behandlet på,” siger han til Mediawatch.

Han har blandt andet savnet informationer og åbenhed fra ledelsen.

“Vi skulle have været inddraget tidligere, når det gælder hvem man regnede med ville blive overført til bureauet og forhandlingerne skulle være foregået i ordentlig tid,” siger han.

Tiden har været kneben for ikke før 1. september faldt forhandlingerne mellem Ritzau og Berlingske Media endeligt til jorden, hvilket resulterede i, at Berlingske Media indledte en proces med at finde et alternativ til det nationale nyhedsbureau. Selvom dagbladskollegaeren betvivlede det, har Berlingske Medias koncernchef Lisbeth Knudsen flere gange sagt, at hun ideen om at etableringe et konkurrerende nyhedsbureau til Ritzau ikke lå til grund for, at Berlingske Media mistede tålmodigheden med Ritzau. Konkurrerende medier har ellers fundet sammenfaldet med etableringen af Radio 24syv, som bliver kunde hos Berlingske Nyhedsbureau, påfaldende.

Ifølge udbudsaftalen for Radio 24syv skal alle køb ske til “markedspris”, og radioen har en del andre leverandører end Berlingske Media, som leverer cirka 12-13 timer ugentligt.

I den forbindelse sagde radiodirektør Jørgen Ramskov til Mediawatch, at der ikke er krav til, hvor meget ejerne Berlingske og People Group må levere. Til sammen leverer de cirka 19-20 timers radio per uge.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også