MediaWatch

Global: Economist-resultat i vækst

The Economist-gruppens halvårsresultat i vækst, Egmonts Nettavisen.no giver overskud og journalister kritiserer sløserikultur på Bonnier-avis...

 

Fremgang for internationalt nyhedsmagasin
The Economist-gruppens resultat af primær drift steg med seks pct. til 26,2 mio. pund i årets første halvår, og indtægterne steg med fire pct. til 164,3 mio. pund. Var det ikke for den svage dollar, ville tallene have set endnu bedre ud, lyder det fra ledelsen i halvårsrapporten. Antallet af betalte digitale abonnementer på nettet og tablets steg for første gang til 100.000 i oktober, oplyser selskabet.

Nettavisen.no tjener penge
Efter en årrække med større udgifter end indtægter styrer norske Nettavisen.no i 2011 mod overskud for første gang, skriver Egmont i en pressemeddelelse. Avisen, der har 1,4 millioner læsere om ugen, er ejet af Egmont og norske A-pressen med 50 pct. hver. I dag kommer ca. 30 pct. af indtægterne fra brugerbetaling, resten fra reklame. Nettavisen har 1,4 millioner læsere om ugen og ambitionen er at være det norske medie, som først har de relevante nyheder.

Læg digitale- og printabonnenter sammen
Oplagene på de trykte aviser falder, mens brugerne i stigende grad flokkes om dagbladenes digitale platforme, som annoncørerne til gengæld ikke belønner i samme grad som papiret. Den uheldige og uretfærdige udvikling kan der rettes op på ved at operere med det samlede antal af kontakter på såvel print som på digitale platforme, skriver Frédéric Filloux på Mondaynote.com. Den idé er allerede indført af oplagskontrollen i UK med en formulering, der er så forjættende, at Filloux citerer den: “The new Cross Platform Certificate of Circulation enables publishers to provide a single view of their circulation figures. This includes the circulation of digital editions of magazines designed especially for mobile devices such as Apple's iPad”.

Journalister kritiserer “sløserikultur” på avis
En speget sag om aflønning af en tidligere topchef på Bonnier-avisen Sydsvenskan fører nu til kritik fra avisens journalister af ledelsens “sløserikultur”, som de kræver ordentlig besked om. Sagen som Resume.se har optrævlet omhandler, at avisens daværende direktør Jonas Ståhl angiveligt ved en fejl i kontrakten skulle have fået udbetalt bonus alt efter forskellen på budgetmål og opnået resultat, frem for at få bonus for at overstige budgetmålet. For at komme ud af den knibe blev direktørens løn i stedet hævet, og nu da han er stoppet på avisen, viser det sig, at han har en opsigelsesaftale på 42 måneder, svarende til en løn på cirka ti mio. svenske kr.

Elle kommer til Australien
Elle-magasinet der også udkommer på licens i Danmark, skal lanceres i Australien i efteråret 2012. Dermed er Elle-magasinet oppe på i alt 44 internationale udgivelser, skriver Minonline.com.

- TBH

Mere fra MediaWatch

"Helt generelt synes jeg selvfølgelig, at vi chefredaktører skal stille op"

Principielt bør mediechefer også stille op til kritiske interviews, når medierne forventer det samme af fx politikere, mener Berlingskes chefredaktør, Tom Jensen, efter kritik fra tidl. statsminister af manglende interviews med B.T.'s ansv. chefredaktør Michael Dyrby i kølvandet på dokumentarfilmen om metoo på TV 2.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs