Så hurtige er netaviserne

Information.dk er i top - Dr.dk og Tv2.dk blandt bundskraberne, når det gælder netavisernes svartider, viser en analyse af ni nyhedsmedier.

Selvom de fleste nyhedsmedier konkurrerer på hurtighed på nettet, er deres netaviser ikke lige hurtige til at dukke op på computerskærmen.

I snit skal brugerne vente 2,89 sekunder, fra de har trykket enter, til netavisen er landet, viser en måling af 16 danske nyhedsmediers svartider foretaget af firmaet Digicure.

Lettere ironisk er det Information.dk, der netop ikke konkurrerer på nyhedstryk og -ryk, der har den korteste svartid på 1,13 sekund, mens Dr.dk og Tv2.dk har nogle af de længste svartider på omkring fem sekunder - hvis man kommer som ny bruger og derfor ikke har sitet delvist liggende i cachen på computeren i forvejen.

Generelt er tabloidaviserne, der især konkurrerer på redaktionel hurtighed, ikke hurtigere end morgenaviser og gratisaviser, når det gælder svartider - og det kan have noget at gøre med, hvor meget indhold, netaviserne går efter at have.

"Mange medier er så forhippede på at få så meget indhold med som muligt – i form af billeder, video, streamede indslag, annoncer og mange artikler på forsiden – at det skaber lange svartider. Og lange svartider giver færre læsere, for mediebrugerne er utålmodige og kan nemt skifte til konkurrerende nyhedsmedier," siger adm. direktør Jesper Helbrandt, Digicure, i en kommentar.

Analysen viser også, at nyhedsmedierne er særdeles stabile, når det gælder "oppetid". I gennemsnit var de ni netaviser oppe 99,91 pct. af testtiden - hvilket svarer til en sammenlagt "nedetid" på 39 minutter i løbet af en 30-dages periode.

Ifølge Digicure har svartider en hel del at skulle have sagt i forhold til antal brugere og besøg. Som eksempel nævner man, at Googles trafik og annonceindtægter faldt med 20 pct., da søgegiganten forsøgte sig med at øge antallet af søgeresultater pr. side fra 10 til 30. Det forøgede svartiden fra 0,4 til 0,9 sekunder - og Google gik tilbage til 10 søgeresultater per side.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også