DJ: Berlingske-bureau kræver nye aftaler

Berlingske Media skal berede sig på tovtrækkeri med Journalistforbundet, hvis nuværende medarbejdere skal levere indhold til nyt nyhedsbureau.
MediaWatch

Berlingske Media skal ikke regne med at kunne ændre nuværende medarbejderes kontrakter, så de kan levere indhold til koncernens kommende nyhedsbureau uden at forhandle nye aftaler hjem med DJ, lyder det kampklart fra forbundet.

”..hvis man kommer og beder os godkende en aftale, der langt mere radikalt ændrer på de fundamentale ansættelsesvilkår på overenskomsten, er svaret langt fra givet, fordi vi har godkendt de tidligere særlige og helt frivillige lokalaftaler”, siger næstformand i DJ Lars Werge, der i en pressemeddelelse understreger, at DJ er parat til at gå i dialog med Berlingske Media om en løsning, der stiller medarbejderne tilfredse.

DJ henviser i meddelelsen til koncerndirektør Lisbeth Knudsens udtalelser til Mediawatch vedrørende hendes plan om at starte et nyhedsbureau den 1. januar 2012.

Den idé hilses velkommen, hvis den resulterer i nyansættelser.

"Men hvis tanken er at ændre kontrakter og ansættelsesvilkår for 20-30 allerede ansatte på DJ's overenskomst, for at sætte dem til at arbejde for hvem som helst, så bliver det i hvert fald ikke pr. 1. januar”, siger Lars Werge meddelelsen.

For selvom dagbladsudgiverne ifølge DJ har forsøgt at komme igennem med, at koncernansatte medarbejdere skal kunne arbejde med forskellige opgaver inden for koncernen frem for udelukkende at være knyttet til et bestemt medie, er det endnu ikke tilfældet i de nuværende aftaler, som gælder frem til 1. marts 2012

Berlingske Media har dog adskillige lokale aftaler, der gør det muligt at dele indhold på tværs af koncernen såsom den såkaldte "glastrappeaftale" i Berlingske Media. Den betyder, at det redaktionelle indhold, en medarbejder producerer på et medie, kan anvendes og versioneres, som om det var bureaustof, på tværs af de forskellige medier i koncernen.

Derudover er der indgået separate aftaler i Berlingske Media, kaldet "vertikaler", hvor medarbejderne er gået med til, at de arbejder for alle Berlingske-medier, når det gælder indhold som sport, rejser og fotos.

Berlingske Medias overtagelse af finansstoffet til TV 2 samt radioproduktion til Radio 24syv, som koncernen ejer 60 pct. af, er der også indgået særlige aftaler om, som muliggør, at nogle få medarbejdere frivilligt kan deltage i produktionen af det med forbundets blå stempel, ifølge DJ.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår