Global: Sanoma giver magasiner kniven

Sanoma lukker fire magasiner, USA’s 25 mest værdifulde blogs, japanske medier er ikke erhvervskritiske nok og NYT lancerer digital eventkalender...
MediaWatch

Sanoma Magasiner svinger kniven
Pressemeddelelser starter altid med den gode nyhed: Sanoma Magasiner opgrader porteføljen af magasintitler. Nyheden er dog mindre god for de fire magasiner, som koncernen lukker i den forbindelse. Nu skal udviklingsressourcerne nemlig dedikeres til koncernens førende magasintitler og til lanceringen af nye titler. Beslutningen skyldes også det “udfordrende markedsmiljø”, eller med andre ord: Den benhårde konkurrence.

Modesite udgiver printmagasin
Style.com’s trafik steg med 21 pct. i september til 2,9 mio. unikke brugere i forhold til samme måned året før på grund af modesitets heftige dækning af modeugerne i den periode. Alligevel kaster sitet sig nu ud i et printmagasin, der også hedder Style.com. Indtil videre er kun tre udgivelser dog i pipelinen, og de kommer alle i kølvandet på modeugerne, hvis mere eller mindre heldige trends de opsummerer. Første nummer har 86 annoncesider fra annoncører som har følt sig for fine til net-udgaven, og derfor bringer helt nye penge til foretagendet, skriver Minonline.com. Oplaget er på 100.000 “paid and controlled” eksemplarer. Sidstnævnte er et andet ord for at sende magasinet gratis til eksempelvis personer med særlig tilknytning til branchen eller lignende.

Japanske medier beskyldes for at beskytte magthaverne
Der skulle et medie som Facta med bare 30.000 abonnenter og en håndfuld journalister til for at få en erhvervsskandale til at rulle i Japan. ‘Mainstream-medierne’ ville nemlig ikke røre historien. De er alt for forsigtige og skriver ofte historierne fra ledelsens synspunkt, siger Yasunori Sone, en professor i mediestudier til Ft.com. Kort fortalt blev adm. direktør for Olympus Michael Woodford fyret på grund af hans “ledelsesstil”, der lige pludselig blev et problem for bestyrelsen, da han gjorde opmærksom på en historie i Facta om, at hans forgænger på posten havde gennemført tre opkøb, som kostede Olympus milliarder.

I øvrigt
...er Ft.com’s linkpraksis ganske sofistikeret og måske værd at kopiere? Når man copy-paster et navn eller et afsnit fra en af deres web-artikler over i et dokument, får man følgende automatiske påmindelse der kopieres med over: “High quality global journalism requires investment. Please share this article with others using the link below, do not cut & paste the article. See our Ts&Cs and Copyright Policy for more detail. Email ftsales.support@ft.com to buy additional rights.” Sådan.

New York Times satser på digital “aktivitetskalender”
Medier som The Village Voice og Time Out har allerede en god forretning i blandt andet at have digitale kalendre over alt fra biograffilm til kunstudstillinger, men nu har New York Times også set sig lun på den gode gamle idé og har lanceret en ‘Arts & Entertainment Guide’, ifølge Capitalnewyork.com. Hvordan vil NYT digitale eventkalender så adskille sig fra de andre? Ifølge dens redaktør David Dewitt er forklaringen såre simpel: "..it's because we have the Times' critics behind it. They're not written as informational blurbs. They're written from a critical perspective,” siger han til Capitalnewyork.com.

Nyt gadget-site bør inspirere medier
The Verge er gået i luften med nyheder om gadgets og teknologi, som et større professionelt redaktionelt hold står bag. Store billeder præsenterer historierne indbydende uden at virke forvirrende, fotogalleriet og videoerne får ros af Niemanlab.org, hvor en anmelder er meget vild med de store billeder og måden eksmpelvis denne historie om Iphone 4S er lavet på.

Skandalesagen der ikke vil dø
News Corp. blev advaret om en “culture of illegal information access” fra selskabets advokat tilbage i juni 2008, som involverede mindst tre journalister, skriver Guardian.co.uk. De belastende oplysninger kommer fra selskabets tidligere juridiske rådgivere Farrer & Co til den kommité, der i øjeblikket undersøger aflytningsskandalen i News Corp. og som løbende offentliggør bevismaterialerne på et site.

Skandaler er godt tv
Nyhedsprogrammet ‘60 Minutes’ tiltrak i gennemsnit 18,3 millioner seere til et interview med Bernie Madoffs ekskone og søn, skriver Nytimes.com. Baggrunden er Bernie Madoffs store ponzi-shceme, der byggede på, at han blev opfattet som et ‘investeringsgeni’, der kunne udbetale tårnhøjt udbytte til sine kunder selv i dårlige tider, fordi udbyttet ikke kom fra vellykkede handler men fra andre investorers indbetalinger i en karrusel af pengeoverførsler, der til sidst ramlede sammen.

Google skader hukommelsen
For nylig kom det frem i en nyhedsudsendelse, at man kan være afhængig af at klikke sig rundt på nettet. I så fald har man formentlig meget dårlig hukommelse (måske kan man ikke huske, at man lige har surfet rundt?), for søgemaskiner som Google påvirker vores hukommelse på den måde, at vi bliver dårligere til at huske fakta og informationer, fordi de altid kun er et klik væk. Det viser en videnskabelig undersøgelse ifølge Harvardmagazine.com. Uden at have nærlæst undersøgelsen lader det til at være en af dem, som dokumenterer noget, vi alle sammen godt ved i forvejen, men det er vel også en del af videnskabens formål...

USA's mest værdifulde blog er Gawker
Medie- og tech-blognetværket Gawker har en værdi af 318 mio. dollar, hvilket gør den til den mest værdifulde blog i USA ud af de 25, som 247wallst.com oplister her. Gawker har desuden det fantastiske slogan: Today's gossip is tomorrow's news. Og så er det ret sjovt, når den som her gør grin med, at New York Times nye ansv. chefredaktør har udgivet en bog om sin golden retriever-hvalp. 

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også