Fagforeninger skruer op for sociale medier

Når overenskomstforhandlingerne på det private arbejdsmarked begynder efter nytår vil flere fagforeninger inddrage de sociale medier i processen.
MediaWatch

Fagforeningerne har ambitioner om at nå ud til så mange medlemmer og aldersgrupper som muligt, og derfor vil man efter nytår nu især satse på de sociale medier. Det skriver Berlingske Business.

Fokusområderne vil blive Facebook-sider og web-tv. Topforhandlerne skal også i højere grad blogge, mens nogle foreninger overvejer at benytte sig af Twitter.

Formand for 3F’s transportgruppe, Jan Villadsen, bloggede under sidste års forhandlinger og vil gøre det igen i år.

”Jeg fik stor respons fra vores medlemmer, som fulgte med på bloggen sidste gang. Det er ganske enkelt en måde at inddrage dem og fortælle helt konkret, hvad der foregår og hvordan processen forløber undervejs,” siger han.

Også hos NNF og HK Privat vil man benytte sociale medier i højere grad.

Thomas Bigum, der til daglig arbejder med strategier inden for sociale medier, er positiv over for fagforeningernes sociale initiativer.

”Fagforeningerne i dag har brug for at støve deres image af. De skal have stor ros for at bevæge sig ud i nogle mere moderne medie-typer, som kan give adgang til bredere medlemsskarer,” siger Thomas Bigum, der også påpeger, at man ikke skal foranlediges til at tro, at de sociale medier automatisk får flere medlemmer til at engagere sig. Han forklarer, at man er nødt til at skrive nogen gode historier, for at få folk til at læse ens indlæg.

- CT

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også