MediaWatch

Global: The Sun dropper betalingsmur

The Sun skal klare sig med annonceindtjening på nettet, Vogue introducerer brugergenereret indhold og Michael Wolff skal søge nyt job...

Italiensk Vogue laver modens svar på Wikipedia
Læsere af Vogue Italia, det vil sige primært italienskkyndige eller læsere, der værdsætter bladets vovede fotoserier, kan nu også bidrage til en brugergenereret ‘modens encyklopædi’, som magasinet har søsat på nettet. Den hedder såmænd ‘Vogue Encyclo’, skriver Women's Wear Daily. Italiensk Vogue er ofte foregangsblad på nettet, hvor det også har startet en sektion for kurvede modeelskere, V Curvy (dvs. normalvægtige kvinder), samt en sektion til de mørkhudede brugere, V Black.

Politico-journalist siger op pga. copy-paste-adfærd
En journalist på det amerikanske politiske net-medie Politico, der muligvis har inspireret Berlingske til navnet på tillæget Politiko, har sagt op. Begrundelsen er “improper borrowing”. Med andre ord har journalisten Kendra Marr kopieret beskrivelser, citater og kommentarer fra andre medier, skriver Washingtonpost.com. En anonym kollega siger, at Marrs uheldige praksis kan skyldes det enorme pres den unge reporter har følt for at levere til et stofområde, der var nyt for hende.

Ulven kommer ikke, den går
Michael Wolff stopper som chefredaktør på Adweek. Han har en lang karriere i mediebranchen som skribent for bl.a. Vanity Fair. I de seneste år har han gjort en karriere ud af at rase mod alt, hvad der vedrører Rupert Murdoch, som han har skrevet en ætsende ond biografi om, samt at rase mod “de gamle medier” i form af dagbladene. Det sikrede ham blandt andet en invitation til New Media Days i Danmark. Rygterne har længe svirret om hans afgang fra det traditionsrige brancheblad, hvor hans facon, ideer og ‘revamping’ af bladet ikke blev modtaget lige vel hos alle. Jobtilbuddene kommer dog næppe til at mangle. Adweek.com har den pæne version. Huffingtonpost.com har den mindre pæne version.

News International låser ikke solen inde
Murdochs britiske avisforretning, News International, har droppet en betalingsmur på nettet for tabloidavisen the Sun. Moderselskabet News Corp's topchef Rupert Murdoch er ellers en stærk tilhænger af betalingsmure, som han har nedsænket over titler som Wall Street Journal og The Times-aviserne. Men The Sun skal fortsat finansieres af de annoncører, der tør stå side om side med det alt andet end kedelige og måske heller ikke altid 100 pct. sandfærdige indhold. Den endelige beslutning er ifølge paidcontent.org taget af NI’s nye leder Tom Mockridge, der for nylig afløste Rebekah Brooks, som havde vagten da den nu afdøde avis News of the World praktiserede ulovlige aflytninger af en afdød ung piges mobiltelefon samt terrorofrer for at sikre sig scoops. I stedet introducerer avisen en betalings-app. The Times-aviserne har haft trafikstigning på cirka ti pct. over de seneste måneder.

Ikke lige så stort som Helle, men næsten
New York Times' første kvindelige chefredaktør Jill Abramson er ved at åbne mere op for, hvad hendes strategi er for "verdens bedste avis". Ikke overraskende i disse tider, inkluderer den at satse mere på digitale muligheder og inklusionen af lyd, video og inddragelse af brugerne. "Vi er ikke længere bare en avis", siger hun med noget der lyder som de trykte mediers globale ekko. Hun vil også opprioritere undersøgende journalistik. Det bliver pudsigt nok sjældent kædet sammen med de digitale muligheder. The New Yorker har et langt interview med hende.

- TBH

Mere fra MediaWatch

Briefing: Ugen i mediebranchen

Opsigelse i Ekstra Bladets ledelse, Podimo henter trecifret millionbeløb og Zentropa-chef frygter "international leverpostej" i dansk fiktiion er nogle af de vinde, der har blæst og formet det danske medielandskab i denne uge. Få dit overblik her.

Læs også

Seneste nyt

Se flere jobs