Nyt 'Tjeck’ godt fra land

Flere sider og flere annoncer. To vigtige ambitioner er indfriet i anden udgave af det nye Tjeck Magazine, der kom på gaden igen i august.
Nicklas Johnsson

Af Nicklas Lyngbach Johnsson

For et halvt år siden opkøbte Kristian Falkenberg sammen med sin partner Anne Marie Petersen ungdomsmagasinet Tjeck Magazine efter den tidligere ejer Vermøs konkurs.

I august relancerede de nye ejere magasinet - i en sparsom udgave på 16 sider. Målet var et mere seriøst syn på unge i bladet, samt flere sider og annoncer. MediaWatch har stillet syv hurtige spørgsmål til ansv. chefredaktør Kristian Falkenberg om, hvordan det er gået siden.

1. I overtog firmaet i foråret – hvordan går det med projektet?

"Det er gået forrygende. Det omdømme og den respekt, der ligger i magasinet og brandet, lever i bedste velgående. Det første magasin er blevet modtaget rigtig positivt i målgruppen og på distributionsstederne. Det giver selvfølgelig et kick og motiverer os til at gøre de kommende magasiner endnu bedre. I branchen er vi også blevet mødt med åbne arme - det tegner godt. Specielt musik- og filmselskaberne har udtrykt begejstring over vores genfødsel, hvilket indikerer, at vi stadig er en vigtig spiller for dem med hensyn til at nå markedet for de 15-25-årige."

2. Hvad har været den største udfordring - hvad er gået godt og hvad er gået mindre godt?

"Den største udfordring har været at omdanne vores tanker om magasinet og brandet til praksis. Som man kan se, har Tjecks identitet fået et løft, både visuelt og fagligt. Det gør, at magasinet adskiller sig fra vores konkurrenter. Vi er meget tilfredse med det udtryk, magasinet har fået og den måde, det spiller sammen med
indholdet på."

3. Har I ændret på jeres strategi og mål, siden I overtog bladet og hvordan?

"Jeg vil ikke sige vi har ændret strategi. Vi satte os ganske rigtigt nogle mål fra starten og lagde en plan for, hvordan vi skulle nå disse. Det var bl.a. et mål at få bladets sideantal til at stige og i det kommende nummer bliver det sandsynligvis på 68 sider. Men eftersom processen har været under konstant forandring, har vi justeret undervejs. Tingene er vokset hurtigere, end vi havde regnet med."

4. Hvordan går det med at få annoncører til - det er jo krisetider?

"Tjeck er jo et magasin, som folk kender. Brandet er stærkt, så annoncørerne har været positive. I forhold til første blad havde vi ca. 25 pct. annoncer, hvor det næste blad kommer op på ca. de 35-40 pct."

5. Hvornår satser I på at nå breakeven?

"Vi arbejder ikke målrettet mod et breakeven-point, men ser derimod på udviklingen i brandet og derigennem vores satsninger og investeringer. Hvis det, vi tror på, vækster fornuftigt, ser vi det som en succes."

6. Har bladet fået det præg af mere seriøse emner, som I ønskede det?

"Ja, det synes vi. Og det vil specielt kunne ses i det kommende magasin, der udkommer d. 21. november. Det er lykkedes os at lave et magasin, som tager de unge mere seriøst, uden at gøre indholdet tungt. Vi vil gerne have, at læserne forholder sig til emnerne og diskuterer dem indbyrdes, så vores artikler herigennem
bidrager til at udvide målgruppens horisont. Men helt i tråd med Tjeck-ånden krydrer vi også bladet med mere letspiselige og
mindre tekst-tunge artikler."

7. Hvad har I mest fokus på bladet eller websitet - og hvorfor?

"Det er svært at sige. Det er to forskellige platforme, og de tjener hver deres mål. I det trykte magasin har vi meget fokus på dybere historier pakket ind i lækkert layout og med nogle gode billeder. På nettet har vi knap så meget tid til at fastholde læserne. Her fokuserer vi mere på kortere artikler, anmeldelser, stemningsreporter, billede-gallerier og web-tv. Tjeck.dk er sammen med vores facebook-side meget aktiv, og vi er glade for at have muligheden for at tale med vores læsere mellem udgivelserne - og det er jo fedt." 

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også