Global: 'Indholdsfabrik' skærer ned

Demand Media skærer ned, Huffington Post kommer til Frankrig i samarbejde med Le Monde og økonomijournalister er overbetalte...
MediaWatch


“Indholdsfabrik” skærer ned
Demand Media, der blandt andet lever af at amatør-freelancere skriver artikler om guides og gode råd til alt mellem himmel og jord, der bliver brugt på sitet Ehow.com, skærer ned på antallet af historier, som selskabet vil bestille og betale for. Det sker fordi bagkataloget af historier er stort nok, skriver Businessinsider.com. Demand Media er blevet anklaget for at være en kynisk “indholdsfabrik”, der kun tænker i at generere kliks og ikke på journalistisk kvalitet. I 2. kvartal øgede selskabet indtjening med 32 pct. til 79,5 millioner dollar i forhold til samme kvartal sidste år.

Huffington Post - nu med baret, baguette og Le Monde
Ærkefranske Le Monde er gået i partnerskab med "opkomlingen" Huffingtonpost.com, der har 37 mio. brugere i USA i august. Det ruller ud i Frankrig i midten af november, skriver avisen. Det skal have et fransk præg og starter med et hold på otte personer. Sitet har ligesom de øvrige en "kurator"-funktion, ifølge stifter Arianna Huffington, hvilket betyder, at det opsummerer og linker til andres netnyheder samt indholder blogs, læserkommentarer med mere. 

Investorer vil af med Murdoch junior
James Murdoch skader News Corp.’s rennomé i en sådan grad, at han burde trække sig, mener en aktivistisk investorgruppe i det vidtforgrenede medieselskab, der tilsammen repræsenterer en milliard pund i aktiver. News Corp. har mistet noget af sin glans efter at en aflytningsskandale brød ud i Storbritannien, og at ledelsen, herunder James Murdoch, ifølge kritikerne reagerede for sent på oplysninger om avisen News of the Worlds lyssky praksis og måske også kendte mere til den, end man vil være ved på de bonede gulve. Det skriver Independent.co.uk.

Google: Vi er gode for journalistikken
Google, der insisterer på ikke at være et medieselskab, har også kvaler med sit rennomé, i hvert fald over for dagbladene, der mener at selskabet har være lige fiffig nok til at tjene milliarder af annoncekroner på at gøre andres indhold søgbart. Ifølge en ny rapport tilgodeser Googles søgealgoritmer Google News, der samler og kategoriserer nyheder, frem for de enkelte mediers nyhedssites. Google afviser kritikken med, at den er forældet og tilføjer, at Google driver gratis trafik til mediernes sites, hvilket i USA giver dem over fire milliarder klik om måneden, skriver Broadcastingcable.com.

Økonomijournalister får stryg af Gillou
Journalister der skriver om økonomi og erhverv har også styr på privatøkonomien, i hvert fald når det gælder lønforhandlingerne, hvor de sikrer sig en dobbelt så høj løn som andre journalister, mener den svenske forfatter Jan Gillou. Til gengæld tager de fejl med alt, hvad de skriver, mener den iltre forfatter og tidligere journalist, ifølge Kampanje.com.

Fox forlænger Simpsons
Fox-ledelsen krævede, at stemmerne bag Homer, Marge, Lisa og alle de andre i Simpsons, accepterede en lønnedgang på 45 pct., hvis serien skulle forlænges. Om de er gået så langt ned vides ikke, men  nu er parterne nået til enighed om at forlænge serien i to sæsoner, skriver C21media.net.

Guardian lader sig inspirere af svensk avis - ifølge svensk avis
Britiske the Guardian har taget nogle af de metoder til sig, som Dagbladet Norran allerede har taget i brug for at sikre bedre kommunikation med læserne. Norran præsenterer blandt andet de nyheder de arbejder med på sitet og kommunikerer med læserne via en Twitterbaserset blog, skriver Resume.se.

Datajournalistik er hot igen
Mængden af data og måder at behandle dem på stiger, derfor giver Poynter.org fem tips til , hvordan man kan knuse tal og statistikker.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også