Berlingske: Mikrobetaling ikke vejen frem

Berlingske Medias indtjening på freemium-modellen Plus på Bt.dk er beskeden - men erfaringerne gode nok til, at konceptet nu rulles ud på B.dk og Business.dk.
Louise Reseke

Efter svensk forbillede - nærmere betegnet Aftonbladet.se - gik Bt.dk i foråret som det første dagblad i gang med at tage penge for en mindre, udvalgt del af indholdet på netavisen - en "freemium-model" med andre ord. Mere end penge er Berlingske Media blevet rig på erfaring i løbet af det første halve år med Plus-konceptet, fortæller koncernchef Lisbeth Knudsen.

"De første erfaringer med Plus har været yderst positive forstået på den måde, at vi dels har været i stand til at udvide vores eksisterende forretning på B.T. og samtidig har dannet os en række meget værdifulde erfaringer omkring, hvad det er for typer af indhold, der umiddelbart kan få kunderne til at betale," siger Lisbeth Knudsen, der ikke vil sige noget om konkrete omsætningstal, men dog siger, at de foreløbig er beskedne.

"Det er ikke de kæmpe store summer, vi tjener på Plus på nuværende tidspunkt. Det vigtigste har været at få et gennembrud for den forståelse, at ikke alt på nettet er gratis. Det har brugerne forstået, og det er meget, meget få negative reaktioner, vi har fået fra folk, når de har fundet ud af, at Plus-stoffet tilføjer ekstra værdi til et mediebrand, som de sætter pris på," siger Lisbeth Knudsen, der samtidig konkluderer, at mikrobetaling ikke er den brugerbetalingsmodel, Berlingske tror mest på fremover.

"Vores erfaringer tyder på, at mikrobetaling ikke er vejen frem, men at der afgjort er fordele for både kunder og medier i at arbejde med abonnementsformer på Plus-indhold inden for en fornuftig prisramme," siger hun.

I løbet af efteråret vil Plus-konceptet også blive rullet ud på B.dk og Business.dk - formentlig først B.dk og siden Business.dk, der står over for en større relancering. Modellen bliver dog ikke identisk med Bt.dk's.

"Konceptet tilpasses det enkelte mediebrand og de styrker, som det har. Samtidig vil et Plus-abonnement et sted i vores medievirksomhed give adgang til Plus-indhold andre steder. Er man B.T. Plus-abonnent vil man således kunne få adgang til Berlingske Plus-indhold, når det er klar," siger Lisbeth Knudsen.

Også hos Jyllands-Posten ligger det i strategien, at der skal bygges en delvis betalingsmur på nettet, det bliver dog først i løbet af næste år - men også i Viby er det også abonnementsmodellen, der har hovedfokus.

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også