Global: IHT lancerer betalings-app

Medierne er ikke i krise, proklamerer Monocle med flere eksempler, International Herald Tribune lancerer betalings-app og Apple udskyder Iphone 5...
MediaWatch

1. International Herald Tribune - nu med betalings-app
Financial Times har droppet Apple, men nu har et ny medie meldt sig ind i æble-klubben, idet International Herald Tribune lancerer betalings-app til Iphone og Ipad. Avisen er den internationale udgave af New York Times, som har succes med at kræve betaling på nettet efter 20 artikler per måned. Det koster 15 dollar, men fra i dag vil det koste 25 dollar at få adgang til IHT-apps til Iphone og Ipad samt til Nytimes.com, skriver Mediaweek.co.uk.

Monocle sætter fokus på medier - og Etypes
Det internationale livsstilsmagasin Monocles seneste nummer sætter fokus på mediesuccesser rundt om i verden. I den forbindelse går magasinet let henover Danmark og interviewer i stedet norske dagblade og den nye 24 timers nyhedskanal i Sverige. Men der bliver plads til en stor og billedrig artikel om designbureauet Etypes, der blandt andet står bag Berlingskes grafiske redesign tidligere på året.

Apple: Ikke Iphone 5 alligevel
Det blev ikke en Iphone 5’er alligevel men en Iphone 4S, da Apples adm. direktør Tim Cook, der tog over efter en syg Steve Jobs i sommer, præsenterede Apples seneste opfindelse, skriver Bbc.co.uk. Mediedækningen handler især om bedre batterilevetid og den “digitale assistent” Siri, men der er tilsyneladende ikke nævnt noget om den aviskiosk-app, som nogle kommentatorer havde forventet at få præsenteret i går. Nyheden udløste i første omgang et kursfald på fem pct., men det blev indhentet i løbet af dagen som skuffelsen fortog sig på markedet.

Betalingsmure ændrer journalistikken
Når redaktionerne bliver bevidst om, at noget digitalt indhold er gratis og andet er betalt, lykkedes det også at skabe forskellige oplevelser for de to læsersegmenter, mener Poynter.org.’s digitale ekspert Bill Mitchell. Det sker blandt andet ved, at de betalende læsere får en mere rolig oplevelse uden for meget annonce-støj, skriver Editorsweblog.com.

Magasiners fremtid er digital
På den årlige Magazine Media Conference på Hyatt hotellet i New York brugte branchen blandt andet noget tid på at klappe sig selv på skuldrene med imponerende statistikker fra USA, såsom at de årlige indtægter fra magasinsalget i kiosker løber op i 2,5 millioner dollar årligt (og amerikanske magasiner er jo meget billige), at de har 300 millioner abonnenter tilsammen og at 83 procent af den voksne befolkning i USA læser magasiner. Svaret på hvor branchen er på vej hen var “digital”, og ifølge Hearst Magazines har selskabet over 300.000 digitale abonnenter, som snart vil fordobles, ifølge minonline.com.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også