JP/Pol og Berlingske: Muligheder i fælles online kiosk

Fælles salgs-initiativer online, som begynder at dukke op i andre europæiske lande, er også interessante i et dansk perspektiv, siger de to store dagbladshuse.
Louise Reseke

Både JP/Politikens Hus og Berlingske Media er åbne over for tanken om at skabe en fælles digital kiosk-platform, hvor læserne kan købe artikler, aviser eller andre udgivelser på tværs af mediehusene - sådan som man så småt også begynder at se det i andre lande.

"Det er enormt glædeligt, at vi nu for alvor ser initiativer med betaling for digitalt indhold. Og bedømt ud fra erfaringerne i de lande, hvor der er taget fælles branche-initiativer som f.eks. i Frankrig og Slovakiet, bør man helt klart interesse sig for forsøgene. Vi har p.t. folk rundt i hele verden for at lære af de første erfaringer med betaling for digitalt indhold," siger koncerndirektør i JP/Politikens Hus, Stig Kirk Ørskov, der henviser til det franske initiativ, hvor en række dagblade og ugemagasiner udbyder deres medier i den samme app, epresse.fr.  Lidt i samme dur finder man den slovakiske portal Piano Media, der også er lanceret i år, og hvor ni avis- og magasinudgivere sætter en del af deres redaktionelle stof til salg, og som brugerne kan læse frit for cirka tyve kroner om ugen.

"Det er spændende tiltag – også ud fra et dansk perspektiv. Og hvis ideen med branchesamarbejde viser sig at slå igennem, vil det da være oplagt at overveje mulighederne på det danske marked," siger Stig Kirk Ørskov, der foreløbig ikke har konkrete ideer til, hvor initiativet skal komme fra, eller hvordan det vil kunne udmøntes.

Hos Berlingske Media er koncernchef Lisbeth Knudsen også opmærksom på tendensen og positiv over for kiosktanken. Hun pointerer dog, at de to public service stationer, DR og TV 2, er et benspænd, der skal tages højde for.

"Vi har den udfordring i Danmark, at vi har to store statsejede medievirksomheder, DR og TV2, som lægger alt indhold gratis ud, mens vi andre ganske enkelt er nødt til at arbejde benhårdt på at få en rimelig indtjening op at stå på det digitale område. Derfor vil jeg ikke afvise, at en dansk kiosk-løsning kan være vejen frem, hvis der er en fornuftig bredde i opbakningen til en sådan," siger Lisbeth Knudsen, Berlingske Media.

Selvom de to dagbladsgiganter bekriger hinanden efter alle konkurrencekunstens regler på ugeavis- og avismarkedet - har de allerede etableret et væsentligt samarbejde online i kraft af de to annoncenetværk, der blev søsat tidligere på året. Netværkene tilbyder målrettet annoncering efter predictive behavioural targeting-modellen - og samler i det ene morgenavisernes netaviser, B.dk, Jp.dk og Pol.dk, og i det andet bl.a. formiddagsavisernes, Bt.dk og Eb.dk, samt en række andre store portaler som Ebay.

I modsætning til print-markedet har avishusene den fælles udfordring online, at amerikanske trafikgiganter som Facebook, Youtube og Google suger mere end en milliard danske annoncekroner til sig om året, som hverken kommer de danske publicister eller statskassen til gode. 

For godt et år siden undersøgte dagbladene igennem Danske Dagblades Forening (DDF), muligheden for en fælles betalingsløsning online med NemID, men det initiativ fik dog aldrig ben at gå på.

Også magasinhusene Egmont, Aller og Bonnier har gået med tanker om en fælles bladkiosk på nettet - i samarbejdet Nordic Digital Magazine Initiative.

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også