Information skeptisk over for FB-app

På Information er redaktionschef Nikolai Thyssen kritisk over for Facebooks sociale medie-apps. De bliver næppe en stor succes, spår han.
MediaWatch

Facebooks nye tilbud om sociale medieapps er godt nok til Wall Street Journal og the Guardian men ikke umiddelbart til Information, ifølge Nikolai Thyssen, redaktionschef for Informations debatredaktion og for information.dk.

“Jeg er ikke sikker på at sociale nyhedsapps bliver en succes. Den måde man deler og læser nyheder på er ikke afgrænset til et medie på nettet. Går jeg på Facebook, ønsker jeg at læse nyheder på tværs af medierne, jeg går ikke kun derind for at bruge Wall Street Journal, så kunne jeg lige så godt gå på Wsj.com,” siger Nikolai Thyssen om de sociale apps, der giver ens venner mulighed for at se, hvilke nyheder man læser i medie-appen samt at debattere nyheder i det lukkede Facebook-univers frem for på det åbne hovedsite.

“Vi bruger meget energi på vores Facebook-væg og på at få folk til at dele nyheder, men ser man på de nye sociale apps, er de en lukket havefest, for man kan ikke dele artikler derfra via mail eller via Twitter. Samtidig deler man alt, hvad man læser med mindre man aktivt vælger det fra, frem for kun at dele det, man tror vil interessere andre, at man har læst. Der er en kæmpe forskel på de to ting. Og selvom Facebook-apps er en supergod platform for at skabe debat, er de i modstrid med det åbne og fri internet,” siger Nikolai Thyssen.

Netop det åbne net er en af Guardians kongstanker, men det kan give mening for det britiske medieselskab at være på Facebook, fordi det i forvejen forsøger at være massivt til stede i alle afkroge af nettet, mener han.

“Man kan for eksempel indlejre Guardians artikler på sin blog, men når man gør det, følger annoncen til artiklen med. Samme udstrakte hånd giver Facebook til medierne ved at tillade mediets annoncer i den sociale app. Men ligenu minder Facebooks forretningsmodel med at tracke brugernes adfærd og at blive meget dominerende om noget, jeg har svært ved at bakke op om. Det er okay at flirte med dem, men jeg synes ikke man skal gifte sig med Facebook,” siger Nikolai Thyssen.

Han minder om, at de sociale medieapps kan være et modefænomen på linje med AOL, der også tiltrak sig internationale mediers interesse som socialt forum, indtil interessen drev over igen.

“På kort sigt vil man kunne hente en masse opmærksomhed ved at kaste sig ind på Facebook, fordi der er mange bruger og fordi den sociale deling foregår der lige nu, men jeg har den grundlæggende tese, at det åbne internet vinder i sidste ende, og det er vigtigt for os at bevare relationen til brugerne på vores eget site,” siger Nikolai Thyssen.

I en kommentar på Mediawatch fremhæver Journalisthøjskolens forskningschef for nye medier, Lars Holmgaard Christensen, at Facebook-apps kan være med til at undergrave netavisernes forsider endnu mere, og han ser god grund til at afsætte flere ressourcer til community-arbejde hos de traditionelle nyhedsmedier.

“På de traditionelle nyhedsmediers hovedsites vil udviklingen blive mindre fordi trafikken evt. går i stå afhængig af om FB apps faktisk ender med at koste FB-brugerne noget," skriver han blandt andet.

Den vurdering er Nikolai Thyssen enig i et langt stykke hen ad vejen.

“Formelt set er det rigtigt, og lige nu er det jo dødssjovt at arbejde med, hvordan ens medie bliver relevant for brugerne, for det er noget helt andet end at smække noget indhold på forsiden af sit site. Det handler om at bruge Google, som er den største trafikdriver for de fleste sites, og om hvordan dukker man op, når folk debatterer. Jeg synes bare ikke, at det at lave en nyheds-app er svaret,” siger Nikolai Thyssen og tilføjer:

“De er et klassisk forsøg på, at medierne gerne vil eje deres egen forside, hvor ambitionen med nettet egentlig er det modsatte, fordi medierne ikke styrer informationen. Det virker som om, Facebook forsøger at sætte sig på hele nettet ved at lukke så meget aktivitet inde på Facebook som muligt, frem for at operere på lige fod med andre aktører på nettet. Måske bliver det en superstærk platform, men det er ikke umiddelbart noget jeg tror på,” siger Nikolai Thyssen.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også