9 til Mediawatch' nye chefredaktør

"Pressede nichemedier", "konsolidering", "ny strategi". Der er blevet tygget og tolket på tirsdagens ledelseskifte på Mediawatch i de senere dage - her svarer Mediawatch' nye chefredaktør, Anders Heering, på, hvor han ser pilen pege hen for nærværende medie-medie. Det handler bl.a om flere gode historier om mediebranchen ...

"Pressede nichemedier", "konsolidering", "ny strategi". Der er blevet tygget og tolket på tirsdagens ledelseskifte på Mediawatch i de senere dage - her svarer Mediawatch' nye chefredaktør, Anders Heering, på, hvor han ser pilen pege hen for nærværende medie-medie. Det handler bl.a om flere gode historier om mediebranchen ...

1. Ifølge Politikens medieredaktør, Jakob Elkjær, er ledelsesskiftet udtryk for, at nichemedierne stadig har ondt i økonomien. Er du enig?

"Jeg kan kun udtale mig på vegne af Mediawatch og Finanswatch. Mediawatch har under Ole Nørskovs ledelse forbedret de økonomiske resultater markant de senere år, men mangler stadig det sidste, før der er sorte tal på bundlinjen. Finanswatch gik i luften i december og begyndte først at sælge abonnementer i foråret. Derfor giver vi selvfølgelig ikke overskud endnu, og det var der heller ingen, der havde regnet med. Men det går bedre, end vi havde forventet på nuværende tidspunkt, så det er rigtigt positivt. Med den nye struktur, frigøres der ressourcer, som kan investeres i den journalistik, der i sidste ende er afgørende for, at vi kan få en sund økonomi bag begge medier."

2. Ud over Ole Nørskovs opsigelse - hvilke andre konsekvenser får den ledelsesmæssige sammenlægning af Finans- og Mediawatch?

"Det får den konsekvens, at jeg fremover har det overordnede ansvar for Mediawatch. Men det er vigtigt at understrege, at Mediawatch og Finanswatch fortsat vil være to selvstændige medier med hver deres stab af dedikerede journalister og hver deres redaktør med det daglige ansvar. Det er afgørende for begge mediers succes."

3. Du har fulgt Mediawatch igennem mange år på afstand. Hvor ser du det største udviklingspotentiale - redaktionelt og kommercielt?

"Det vil jeg først diskutere med medarbejderne. Mediawatch har under Ole Nørskovs ledelse opbygget en unik position i mediebilledet, og jeg er overbevist om, at jeg i samarbejde med den dygtige stab af journalister kan fortsætte den udvikling og gøre Mediawatch til et endnu stærkere medie. Hvad det indebærer konkret, er for tidligt at udtale sig om."

4. Du har et solidt kendskab til mediebranchen - i hvor høj grad ser du rollen som mediekommentator som en del af dit nye job?

"Jeg stiller gerne op til debat om mediebranchen i det omfang, jeg mener, at det er relevant og i Mediawatch' interesse, ligesom jeg vil fortsætte arbejdet med at sikre, at Mediawatch er et sted, hvor debatten om aktuelle medieemner blomstrer."

5. Hvordan vil du sikre, at Mediawatch bevarer sin redaktionelle uafhængighed, og at armslængdeprincippet fastholdes?

"Mediawatchs redaktionelle uafhængighed er fuldstændig afgørende. Det var en forudsætning for, at jeg sagde ja til jobbet, og det er noget, som jeg til enhver tid er klar til at sætte mit job ind på. Når det er sagt, har jeg ingen forventninger om, at der kommer en trussel mod denne uafhængighed. Mediawatch har fortsat de samme ejere i JP/Politikens Hus og A-Pressen og den samme bestyrelse som før."

6. I hvor høj grad skal watch-familien skæres over samme læst - redaktionelt og kommercielt?

"Det skal Watch-familien ikke. Hele ideen er, at skabe små, smidige medier med et setup, der passer lige præcis til den branche, som de henvender sig til. Både redaktionelt og kommercielt. Men derfor kan der jo godt være synergier at hente på tværs."

7. Hvor mange medlemmer er der i 'watch-familien ved årskiftet?

"Haha…det må tiden vise."

8. Giver Mediawatch overskud næste år?

"Det satser jeg bestemt på."

9. Du har været væk fra mediestoffet i to år. Hvilken udvikling har du oplevet du som den mest spændende i branchen i den tid?

"Svært at sige, der sker jo spændende ting hele tiden. Jeg synes, at det er rigtig spændende at følge udviklingen med Berlingske og PeopleGroups nye radiokanal, Radio 24syv. Det er virkelig interessant, hvad det kommer til at betyde for et kommercielt radiomarked, der har haft det svært i årevis. Krisens effekt på annoncemarkedet, mediernes evige kamp for at finde ud af, hvordan man skal agere i forhold til de nye platforme, hele spørgsmålet om mediestøtten...der sker masser af spændende ting."

- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også