Elkjær: Nørskov-opsigelse signalerer pres på nichemedier

En ny niche-strategi er ifølge bestyrelsesformand Jens Nicolaisen begrundelsen for, at Mediawatch' direktør og chefredaktør Ole Nørskov i går fratrådte. Det lugter af en spareøvelse, mener Jakob Elkjær, medieredaktør på Politiken og forfatter til bogen 'Sådan redder de journalistikken' om kvalitets-netjournalistik.
MediaWatch

En ny niche-strategi er ifølge bestyrelsesformand Jens Nicolaisen begrundelsen for, at Mediawatch' direktør og chefredaktør Ole Nørskov i går fratrådte.

Det lugter af en spareøvelse, mener Jakob Elkjær, medieredaktør på Politiken og forfatter til bogen 'Sådan redder de journalistikken' om kvalitets-netjournalistik.

"Når Ole Nørskov er sagt op, så er det for mig et tydeligt signal om, at selv om nichemedierne skaber væsentlige historier, så har de svært ved at skabe de indtægter, som skal brødføde redaktionen," skriver han i et svar til Mediawatch og tilføjer om Ole Nørskov, som han betegner som en "sand netentreprenør":

"Der burde være stor efterspørgsel efter et menneske, som kan skabe gode nichesites, men sådan er det ikke lige nu i branchen på grund af økonomien på nettet - og det er set fra min stol det skræmmende ved opsigelsen."

Jakob Elkjær var som chefredaktør for fagbladet Journalisten med til at ansætte Ole Nørskov i hans tidligere job som webredaktør på Journalisten.dk.

"Han ændrede Journalisten.dk fra at være et søvnigt fagbladssite til et aktivt nyhedssite og samtidig satte han gang i et stærk forøgelse af trafikken, som blot fortsatte efter, at han forlod Journalisten," lyder det fra Jakob Elkjær.

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også