“Ole har rejst Mediawatch op”

I går kom det frem, at JP/Politikens Hus’ nye strategi for sine nichemedier ikke inkluderer adm. direktør og chefredaktør Ole Nørskov, som er fratrådt. Hvad den nye strategi indebærer, ud over en cheflønning mindre, står endnu ikke klart.
Tine Brødegaard Hansen

I går kom det frem, at JP/Politikens Hus’ nye strategi for sine nichemedier ikke inkluderer adm. direktør og chefredaktør Ole Nørskov, som er fratrådt.

Hvad den nye strategi indebærer, ud over en cheflønning mindre, står endnu ikke klart.

Ifølge Lasse Jensen, mediekommentator samt vært og producent på P1's ‘Mennesker og Medier’, kan man ikke undervurdere Ole Nørskovs betydning for Mediawatch, som han stod for at relancere og bygge op, da JP/Politikens Hus købte 60 pct. af sitet tilbage i 2007.

“Ole har i de fire år rejst Mediawatch op, og det er blevet et vellykket redskab for folk i branchen, som det skulle være,” siger Lasse Jensen.

Mediabusiness as usual
Dobbeltwhopper-rollen bliver overtaget af Anders Heering, der i forvejen er chefredaktør, men ikke formel direktør, for Finanswatch, som Jyllands-Posten lancerede i december. Mediawatch’ nye direktør er således organisatorisk tættere knyttet til Jyllands-Posten, som nichemedierne hører under, end Ole Nørskov var.

Lasse Jensen ser dog ikke umiddelbart anledning til at råbe vagt i gevær over udviklingen, som han påpeger er normal praksis for branchen i disse år.

“Sammenlægninger og konsolideringer sker om ikke på daglig basis så meget ofte alle steder i erhvervslivet inklusiv i mediebranchen. Det får selvfølgelig konsekvenser, men hvilke konsekvenser, det får, ud over Ole Nørskovs afgang, er svært at sige endnu,” siger Lasse Jensen.

I gårsdagens pressemeddelelse om den nye strategi, understreges det, at Mediawatch også i den nye konstruktion vil være "fuldstændig redaktionelt uafhængig af sine ejere – med sin egen bestyrelse - og med A-pressen som medaktionær" (med 40 pct., red.). 

Alle prøver alt
Lasse Jensen ønsker ikke at kloge sig på, hvorvidt strategien med at lancere flere betalings-nichesites som Mediawatch og Finanswatch er den rette vej at gå for JP/Politikens Hus.

“Det, der sker i medieverdenen, er, at alle prøver alt. Man prøver at kigge i alle hjørner af internettet for at se, om der kan tjenes penge, men hvis jeg vidste, hvad der var rigtigt at gøre i mediebranchen, var jeg mangemillionær.”

Mediawatch har i løbet af de fire år under Ole Nørskovs ledelse reduceret underskuddet betragteligt. Det var i 2009 på 3,5 mio. kr. før skat. I 2010 var det nede på et underskud før skat på to mio. kr. og forventningen er ifølge pressemeddelelsen fra bestyrelsesformanden for Mediawatch, at sitet nærmer sig et positivt driftsresultat i år og forventes at give overskud til næste år.   

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også