Journalister: Klikræs gi'r andenrangs-historier

Webjournalister føler ofte, de sælger ud journalistisk - i jagten på klik på nettet, konkluderer en ph.d.-afhandling fra Institut for Kommunikation, virksomheder og informationsteknologier på RUC. Det skriver videnskab.dk.
MediaWatch

Webjournalister føler ofte, de sælger ud journalistisk - i jagten på klik på nettet, konkluderer en ph.d.-afhandling fra Institut for Kommunikation, virksomheder og informationsteknologier på RUC. Det skriver videnskab.dk.

”I forhold til dagbladene bliver netjournalisterne hele tiden konfronteret med, hvor deres læsere er, og der kommer hele tiden lister over, hvad der bliver klikket på,” siger Jannie Møller Hartley, der har skrevet afhandlingen og i den forbindelse fulgt Politiken og DR's netredaktioner i seks måneder. 

Den direkte repons og målbarhed, som nettet er født med, kan tvinge journalisterne til at skrive nogle historier, som de ville sige var under lavmålet, hvis de skulle i avisen, forklarer Hartley.

"Artiklerne får et mere tabloidt udtryk. Det, jeg har kaldt for ’rubrikjournalistik’."

Det er dog ifølge hende ikke nødvendigvis nogen dårlig ting - ifølge hende går det ikke for godt for nyhederne i aviser og på tv, så måske rubrikjournalistikken er vejen frem.

- CT
- LR

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også