Berlingske frygter ikke Groupon

Berlingskes Sweetdeal har ikke alene konkurrence fra andre danske koncepter som downtown.dk og dagensbedste.dk, nu kommer også Groupon, der oprindeligt startede ideen med en daglig digital rabatkupon, til landet. Thomas Mørk, der er chef for Sweetdeal i Danmark, som Mecom har rullet ud i 59 byer i alt, heraf cirka halvdelen i Danmark, tror dog ikke, at det vil underminere Berlingske Medias tro på, at Sweetdeal skal stå for en stor del af de digitale indtægter.
MediaWatch

Berlingskes Sweetdeal har ikke alene konkurrence fra andre danske koncepter som downtown.dk og dagensbedste.dk, nu kommer også Groupon, der oprindeligt startede ideen med en daglig digital rabatkupon, til landet.

Thomas Mørk, der er chef for Sweetdeal i Danmark, som Mecom har rullet ud i 59 byer i alt, heraf cirka halvdelen i Danmark, tror dog ikke, at det vil underminere Berlingske Medias tro på, at Sweetdeal skal stå for en stor del af de digitale indtægter.

I Mecoms halvårsrapport fremgår det således, at en stor del af Mecoms indtægter fra entreprisevirksomheder kom fra Sweetdeal-konceptet, som i forhold til første halvår 2010 er vokset med 61 pct. Det har i alt 430.000 abonnenter, skriver Mecom, som forventer øget vækst på det område i andet halvår af 2011 primært fra Holland.

"Sweetdeal har via Berlingske Media en meget attraktiv målgruppe for vores partnere, samt mere end 200 medier til at eksponere de gode tilbud på. Vores partnere nyder ud over den traditionelle virale markedsføring godt af eksponering i kendte lokale aviser og digitale medier. Men en ugentlig kontaktflade med over 2,6 millioner mennesker er det svært at sammenligne Sweetdeal med Groupon," siger Thomas Mørk.

Han påpeger, at Sweetdeal i forvejen tilbyder nogle af de tjenester, som Groupon vil slå sig op på såsom en "hoveddeal og en ekstradeal" samt oplevelser der hæver sig over hverdagen såsom rabat på Michelin-restauranter.

Derfor forventer Sweetdeal "at forblive markedsledende i Danmark på trods af Groupons genindtræden på markedet", lyder det fra Thomas Mørk, som tilføjer:

"Markedet i dag er helt anderledes, end da Groupon forsøgte at slå igennem første gang. Med over 35 aktører og en markedsføring der primært er viral, så tror jeg, at det bliver en udfordring for Groupon at komme tilbage på det danske marked."

Frederik Hendriksen, der er en del af det fem mands store ledelsesteam for Groupon Danmark, siger til comon.dk, at Groupon får adskillige ansatte og har innoveret det koncept, som andre har "kopieret".

- TBH

Del artikel

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Vær på forkant med udviklingen. Få den nyeste viden fra branchen med vores nyhedsbrev.

Nyhedsbrevsvilkår

Forsiden lige nu

Læs også